aszulqa.com

pancake gebu viral, kuih moden boleh buat sendiri kat rumah

Jika mak-mak kita dulu suka masak lempeng untuk sarapan pagi, mak-mak moden sekarang mungkin lebih suka masak lempeng moden seperti pankek untuk anak-anak. Pancake gebu dan lembut mungkin lebih menarik perhatian anak-anak zaman sekarang kerana bentuknya yang lebih menarik dan inti yang boleh dipelbagaikan seperti inti coklat, nutella, kaya, ‘peanut butter’ dan sebagainya.

Read more

kari bangladesh viral…patutlah viral rupanya campak-campak jer dah siap, kari tak perlu tumis

Rupanya tengah trending sekarang ini kari ayam Bangladesh Viral ‼️ ‼️ Masakan ayam ini kerap lalu lalang di sosial media termasuklah tik tok dan Youtube. Jadi apa salahnya kita mencuba kelainan resepi kari ayam Bangla yang tidak perlu ditumis, cuma campak-campak je bahan-bahannya…tahu-tahu je dah siap!

Read more

TIPS PULUT KUNING TAHAN LAMA & TAK CEPAT BASI

Read more

TIPS MASAK KARI PECAH MINYAK

Ada beberapa cara supaya kari atau gulai pecah minyak dengan sempurna. Tips memasak kari supaya pecah minyak sempurna ini adalah perkongsian daripada fb Safwan Adnan yang telah mendapat banyak share di Resepi Viral Mudah dan Sedap.

Read more

bukan telur rebus biasa…sup telur rebus resepi lain dari yang lain ni memang sedap dihirup

Jangan hanya goreng telur atau dadar telur, cuba masak dengan kaedah ini. Cubalah resipi telur rebus sup yang sedap dihirup hingga titisan terakhir. Dengan mempelbagaikan resepi telur, jadi tidaklah terasa bosan apabila setiap kali nak makan telur hanya digoreng dadar atau dibuat telur mata kerbau sahaja.

Read more

Selamat Hari Raya Aidil Adha 1443H…Hari Raya Haji 2022 dapat kita berkumpul lagi

Assalamualaykum,
Kami ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha 1443H. Alhamdulillah, Hari Raya Haji 2022 tahun ini dapat kita berkumpul bersama keluarga dan sanak saudara tercinta tanpa sebarang sekatan PKP lagi. Kebetulan pula tarikh hari raya haji 2022 jatuh pada hari minggu, jadi panjang sedikit cuti raya haji tahun ini.

Untuk anak perantauan yang tak dapat pulang beraya di kampung, jangan sedih-sedih jika tak dapat makan daging korban. Pelbagai hidangan daging boleh kita sediakan sendiri dengan resepi dan menu hari raya haji yang lengkap ini

Hari raya haji tahun ini disambut secara bersederhana. Tidak lengkap rasanya raya tanpa rendang, rendang ayam itu seakan sudah menjadi kewajipan setiap kali raya. Ada pula permintaan pulut kuning kukus, maka jadilah juadah pulut kuning bersama rendang ayam untuk menu hari raya haji tahun ini, alhamdulilliah.

 

Untuk resepi rendang ayam dan pulut kuning boleh klik video di bawah. Di dalam video, ada disertakan sekali tips masakan supaya pulut kuning berkilat dan lembut…cantik kejadiannya!

 

Read more

NASI AYAM: Tips Nasi Ayam Lebih Sedap dan Lembut

Resepi nasi kegemaran ramai iaitu nasi ayam resipi. Ada banyak versi dan resepi nasi ayam dengan sedikit perbezaan bahan dan cara masak. Apa pun yang penting kita nak kan rasa nasi ayam yang sedap dan kena dengan selera kita sebab rasa sedap sesuatu makanan itu subjektif bergantung pada selera setiap individu. 

Kali ini kami akan kongsikan resepi nasi ayam simple dengan tips nasi ayam lebih sedap dan lembut.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

ASAM PEDAS IKAN PARI

Ikan pari masak apa sedap?
Ikan pari sedap dimasak asam pedas, masak lemak cili api ataupun kari. Selain itu ikan pari juga boleh dibuat ikan pari masak sambal hijau, ikan pari masak kunyit, ikan pari masak asam rebus, ikan pari masak berlada, ikan pari masak sambal, kengsom ikan pari dan banyak lagilah.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

MASAK LEMAK PUCUK PAKU DAN BELIMBING BULUH

Masakan melayu kampung selalunya digemari masyarakat melayu kita, tidak kiralah sebagai menu makan tengah hari mahupun menu makan malam. Ada pelbagai jenis menu kampung ataupun masakan lauk pauk kampung yang boleh dicuba sebagai hidangan makan keluarga. 

Pucuk paku adalah salah satu sayur yang senang tumbuh melata dah boleh didapati di tepi-tepi jalan kampung pedalaman. Tetapi bila di bandar, seikat pucuk paku ini dijual dengan harga RM2 – RM3 seikat.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

Scroll To Top