aszulqa.com

SINGGANG IKAN/ Menu Diet Sihat

Bagi mereka yang sedang dalam tempoh diet, pasti risau apakah makanan yang boleh dan tidak boleh dimakan. Kadangkala, sampai tidak tahu apa yang ingin dimasak dalam menu masakan setiap hari. 

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

ASAM PEDAS IKAN PARI

Ikan pari masak apa sedap?
Ikan pari sedap dimasak asam pedas, masak lemak cili api ataupun kari. Selain itu ikan pari juga boleh dibuat ikan pari masak sambal hijau, ikan pari masak kunyit, ikan pari masak asam rebus, ikan pari masak berlada, ikan pari masak sambal, kengsom ikan pari dan banyak lagilah.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

Resepi Kari Kepala Ikan Pekat Likat, Resipi Turun Temurun

Kari kepala ikan sentiasa di cari-cari di restoran mamak yang popular. Sepinggan kari kepala ikan boleh mencecah harga puluhan ringgit, bergantung pada saiz dan jenis ikan.

Ada pelbagai versi resepi kari kepala ikan seperti resepi kari kepala ikan azie kitchen, resepi kari kepala ikan che nom, resepi kari kepala ikan indian style, resepi kari kepala ikan mamak dan banyak lagi.

Kali ini kami akan kongsikan cara masak kari kepala ikan pekat likat, resipi turun temurun yang sedap hingga menjilat jari. Menu lazat untuk hidangan tengah hari mahupun hidangan makan malam. Jika ada yang tanya, kari kepala ikan guna ikan apa? Untuk kali ini kami gunakan kepala ikan jenahak. Kepala ikan lain yang boleh diguna adalah seperti kepala ikan merah, kepala ikan tenggiri, kepala ikan salmon (hotel suka guna kepala ikan salmon) dan ikan-ikan lain yang bersesuaian.

 

BAHAN KISAR
-1 biji bawang merah besar
-2-3 ulas bawang putih
-1″ halia
-2 sudu besar rempah kari ayam
-3 sudu besar rempah kari ikan

BAHAN-BAHAN LAIN
-1 ketul kepala ikan kerabu
-1 sudu besar halba campur
-1 biji bwang merah besar (dihiris)
-2 ulas bawang putih (dihiris)
-2-3 tangkai daun kari
-1-2 sudu besar asam jawa (campur sedikit air, buang bijinya & jadikan pes)
-sedikit santan pekat
-bendi (ikut suka)
-tomato (*optional)

CARA MASAK
1.Masukkan halba campur dalam minyak
2.Masukkan daun kari & tumiskan hirisan bawang merah & hirisan bawang putih hingga layu
3.Kemudian masukkan bahan kisar
4.Tumis bahan kisar hingga pecah minyak
5.Setelah pecah minyak, masukkan air asam jawa & tambahkan air secukupnya
6.Masukkan garam bukit secukup rasa
7.Biarkan mendidih & masukkan kepala ikan kerapu dan biarkan ia masak
8.Setelah masak, terbalikkan sebelah lagi kepala ikan kerapu
9.Kacau perlahan-lahan supaya kepala ikan tak hancur
10.Apabila ikan sudah masak sekata, masukkan bendi
11.Biarkan beberapa saat sahaja kuah kari mendidih kemudian segera tutup api dan tutup dengan penutup periuk supaya bendi tak lembik
12.Siap dihidang!

Tips memasak kari kepala ikan sedap perlulah memastikan rempah yang ditumis betul-betul pecah minyak sebelum memasukkan air asam jawa dan air biasa. Jika rempah tidak pecah minyak, kuah kari akan terasa payau dan tidak sedap.

Seterusnya tips memasak kari kepala ikan supaya lebih sedap adalah dengan mencampurkan rempah kari ikan dengan rempah kari ayam. Campuran dua jenis kari ini akan menjadikan kuah kari lebih umphhh! Inilah resipi turun temurun yang sis amalkan.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Ikan Talapia Merah Masak Apa Sedap? Ini dia Resepi Ikan Talapia Bakar Sambal Daun Pisang:

Ikan talapia merah masak apa sedap?
Mungkin ada yang tertanya-tanya, resepi apa yang sesuai untuk dimasak ikan talapia merah. Apa kata masak ikan talapia bakar daun pisang, yang semerbak aromanya dan sangat sedap dimakan boleh buat tambah nasi berpinggan-pinggan.

BAHAN-BAHAN ikan bakar sambal
-1 ekor ikan talapia merah
-1/2 keping gula melaka
-1 asam keping
-daun pisang

BAHAN KISAR ikan bakar sambal
-1 biji bawang merah besar
-3 ulas bawang putih
-3 batang serai
-segenggam cili kering
-1 inci halia
-1 inci kunyit
-1 inci lengkuas

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

 

MASAK LEMAK NENAS IKAN MASIN @ Gulai Ikan Masin Nenas

Resepi Ikan Masin Masak Lemak Cili Api dengan Nanas atau Masak Lemak Nenas Ikan Masin  adalah salah satu resepi masakan melayu kampung berkuah yang sedap dengan cara masak yang mudah dan simple.

Bahan-bahan gulai nenas ikan masin ini juga tak banyak & masa penyediaan juga tak lama. Tips masak lemak menjadi, kenalah rajin kacau supaya santan tidak pecah minyak menyebabkan kuah nampak tak cantik dan kurang sedap bila dimakan nanti.

 

BAHAN-BAHAN
-1/2 biji nenas
-ikan masin (dalam video ni guna ikan masin talang…boleh juga guna ikan masin kurau, ikan masin merah)
-1 asam keping
-santan
-gula
-garam

BAHAN KISAR
-1 biji bawang merah
-3-5 inci kunyit hidup
-3 cili padi

Resepi Ikan Siakap Singgang Kelantan

Resepi Ikan Singgang sangat sesuai sebagai menu diet sihat, menu berpantang, menu masakan harian, menu berbuka puasa dll.

Jika ditanya ikan siakap masak apa sedap?
Selain dibuat siakap stim lemon, ikan siakap juga sangat sedap dimasak singgang ikan Kelantan. Masak singgang ikan siakap Kelantan ini boleh menjadi pembuka selera menu masakan harian jika dimakan bersama dengan budu mahupun sambal belacan. Juga boleh menjadi menu pembuka selera untuk orang demam yang tidak sedap mulut. Resepi singgang ikan siakap sebagai lauk berkuah adalah masakan simple tapi sedap, sangat senang dimasak even orang bujang pun boleh masak ni.

 

Selain ikan singgang siakap, antara ikan lain yang sedap dibuat singgang seperti singgang tongkol, singgang tenggiri, singgang kembung, singgang selar dll.

BAHAN-BAHAN ikan siakap singgang kelantan
-2 ekor ikan siakap
-4 inci lengkuas
-10 ulas bawang putih
-2 asam keping
-3 tangkai cili kering
-9 batang bendi

Ikan Masak Lemak Cili Api

Ikan jenahak masak apa sedap?
Macam-macam resepi masakan ikan yang boleh dibuat dengan ikan jenahak. Antaranya masak lemak cili api ikan jenahak.

Kalini kami akan tunjukkan cara masak lemak cili api ikan jenahak resepi macam kat kedai makan ini yang sangat sedap & mudah. Resepi masak lemak kali ini agak berbeza sedikit kerana tidak menggunakan serai pun. Rasa masak lemak yang berbeza, kena cuba sendiri resepi ni di rumah anda untuk rasai kesedapannya.

 

BAHAN-BAHAN ikan masak lemak cili api
-ikan jenahak (dipotong)
-1 biji bawang merah merah (dikisar)
-3 inci kunyit hidup (dikisar)
-2 cili api merah (dikisar) – boleh lebihkan 10-15biji untuk pedas
-*3 ulas bawang putih (dikisar)
-5-10helai daun limau purut (dicarik-carik)
-1 helai daun kunyit (dicarik-carik)
-1 cawan santan kotak/ santan pekat
-1 asam keping

CARA MASAK ikan masak lemak cili api
1)Kisarkan bawang merah, bawang putih, kunyit hidup & cili api bersama sedikit air
2)Hidupkan api perlahan, kemudian masukkan kesemua bahan kisar
3)Carik-carikkan daun limau purut & daun kunyit kemudian masukkan kedalam periuk
4)kacau sebati
5)bila dah mendidh bolehlah dimasukkan santan
6)teruskan mengacau supaya santan tak pecah minyak
7)masukkan potongan ikan
8)masukkan asam keping
9)perasakan dengan garam
10)kacau perlahan sekejap kemudian terus tutup api

 

Jika anda nak masak lemak cili padi dengan cara sedikit berbeza dari resipi masak lemak di atas, boleh juga cuba resipi ikan masak lemak cili padi di bawah

BAHAN-BAHAN masak lemak cili api Ikan
-4 ekor ikan mata besar (atau apa-apa Ikan kesukaan seperti kembung, selar dll)
-1 mangkuk santan
-1 asam keping
-2 batang serai
-seikat kacang panjang
-1 tangkai lada merah @ cili merah

BAHAN KISAR masak lemak cili api Ikan
-1 biji bawang merah besar
-3 inci kunyit hidup
-7 biji cili api (nak pedas, boleh tambah lagi)

TIPS MEMASAK supaya masak lemak cili api menjadi sedap dan cantik, kena pastikan selalu kacau masakan  dengan api perlahan supaya santan tidak pecah minyak.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

 

Resipi Ikan Keli Berlada…Merecik Sedap!

Resipi Ikan Keli Berlada atau resepi ikan keli berlado ni simple je, tapi boleh buat makan nasi tambah berpinggan-pinggan. Makan tanpa sambal belacan pun boleh bertambah bila berlaukkan ikan keli berlado ni.

Selain daripada berkongsi resepi ikan keli berlada atau ada yang panggil sambal ikan keli, kami juga ada kongsikan cara hilangkan hanyir ikan keli juga cara bersihkan ikan keli supaya tidak hanyir. Kena tonton video bawah ni sampai habis untuk dapatkan resepi penuh ikan keli berlado bersama petua dan tips memasak ikan keli. Oh ya! Jika nak buat resepi ikan keli berlada hijau, boleh gantikan cili padi merah tu dengan cili padi hijau…maka akan jadilah resepi ikan keli berlada hijau.

 

BAHAN-BAHAN
A] Ikan keli goreng garing
-5 ekor keli
-serbuk kunyit
-garam
-tepung beras

B] Sambal berlada @ sambal berlado
-7 cili merah (dikisar kasar_*boleh lebihkan jika suka pedas)
-15 cili api (dikisar kasar_*boleh lebihkan jika suka pedas)
-2 bawang merah besar (dikisar kasar)
-5 ulas bawang putih (dikisar kasar)
-1 bawang merah besar (dihiris membulat)
-asam jawa + air
-gula
-garam

IKAN CENCARU SUMBAT SAMBAL KELAPA

Kita biasa makan ataupun masak ikan cencaru sambal, apakata cuba pelbagaikan pula resepi masak ikan cencaru dengan membuat ikan cencaru sumbat sambal kelapa.

BAHAN-BAHAN Ikan cencaru sumbat sambal kelapa
-3 ekor ikan cencaru
-1 susu besar serbuk kunyit
-1 susu besar serbuk kari
-1 sudu teh garam bukit

BAHAN TUMBUK/ KISAR KASAR Ikan cencaru sumbat kelapa
-1 biji kelapa parut
-1 biji bawang merah besar
-2 batang serai
-1/2 susu besar serbuk kunyit
-1 sudu besar asam jawa (buang biji)
-1 sudu besar cili kisar
-1 susu besar gula
-1 sudu teh garam bukit

IKAN KELI BAKAR BEREMPAH: Lain Dari Yang Lain, Sekali Rasa Pasti Nak Lagi

Kita selalu makan atau masak ikan keli bakar kan, tapi resepi ikan keli bakar berempah kali ini sudah semestinya lain dari yang lain. Bak kata orang, sekali rasa pasti nak lagi.

Selain dibuat bakar, antara resepi lain berasaskan ikan keli yang boleh dicuba ialah ikan keli bakar berlada, ikan keli bakar air asam, ikan keli masak berlada, ikan keli masak lemak cili api, ikan keli goreng rangup, ikan keli masak sambal, ikan keli masak berlada hijau, ikan keli sambal hijau, ikan keli goreng berempah.

Antara banyak-banyak cara membakar ikan keli seperti bakar guna arang, oven, air fryer atau pemanggang ajaib, kali ini sis pilih guna pemanggang ajaib sebab ikan keli akan lebih ‘moist’ jika dibandingkan dibakar guna oven.

BAHAN KISAR
-1 biji bawang merah besar
-3 ulas bawang putih
-3 tangkai cili kering
-1/2 sudu besar serbuk kunyit
-1 sudu besar serbuk kari
-1 sudu besar biji ketumbar
-1 sudu besar jintan manis

BAHAN LAIN
-5 ekor ikan keli (dikelar)
-1 keping asam keping
-1 sudu besar gula
-2 sudu teh garam bukit

CARA MEMASAK
1.Panaskan minyak masak & masukkan kesemua bahan kisar
2.Kacau sebati seketika
3.Kemudian masukkan asam keping, gula & garam bukit
4.Kacau seketika & apabila rempah sudah sebati masukkan kesemua ikan keli
5.Masak ikan keli kurang dari 5 minit (biar keli separuh masak sahaja)
6.Tutup api
7.Sediakan pemanggang ajaib & pindahkan ikan keli dari periuk ke pemanggang ajaib
8.Bakar @ panggang keli hingga masak
9.Tutup api & bolehlah dihidang panas

Selain sedap dibakar atau dipanggang, ikan keli juga sedap dimasak berlado (ikan keli masak berlada)

Ikan keli berlado @ Resepi ikan keli berlada yang bila makan buat nasi tambah berpinggan-pinggan. Tak rugi tengok video Ikan KELI berlado ni sampai habis sebab dalam video ni ada banyak petua, tips & cara:
1) petua dan cara bersihkan Ikan KELI supaya tak hanyir
2) cara dan petua siang Ikan KELI untuk hilangkan hanyir
3) tips dan petua goreng Ikan KELI tak meletup dan tak melekat di kuali

BAHAN-BAHAN
A] Ikan keli goreng garing
-5 ekor keli
-serbuk kunyit
-garam
-tepung beras

B] Sambal berlada @ sambal berlado
-7 cili merah (dikisar kasar)(*boleh lebihkan jika suka pedas)
-15 cili api (dikisar kasar) (*boleh lebihkan jika suka pedas)
-2 bawang merah besar (dikisar kasar)
-5 ulas bawang putih (dikisar kasar)
-1 bawang merah besar (dihiris membulat)
-asam jawa + air
-gula
-garam

BAHAN UNTUK BERSIHKAN IKAN KELI
-tepung gandum
-asam jawa
*boleh juga gunakan limau kasturi @ limau nipis

 

Scroll To Top