aszulqa.com

SIAKAP KENGSOM: Menu Diet & Sihat

Ramai yang belum tahu lagi resepi ikan siakap masak kengsom sebagai menu diet yang sihat. Resepi siakap kengsom sebenarnya berasal dari Thailand yang memang terkenal dengan menu hidangan yang cukup rasa pedas & masamnya, memang menggiurkan. Tambahan lagi jika ibu mengandung yang suka menu yang masam sepanjang kehamilan, boleh mengidam dibuatnya jika tak dapat siakap kengsom ni.

 

 

Pertama kali terdetik rasa nak masak ikan siapa khengsom ni, bila ia selalu lalulalang di newsfeed fb. Boleh dibayangkan rasanya yang manis masam masin tu bila lihat hidangan ni lengkap dengan nenas, daun kesum & asam keping. Walaupun tak pernah rasa kat mana-mana kedai sebelum ni, keinginan nak rasa & masak sendiri tu membuak-buak, dah pulak memang kita ni peminat asam pedas. Ada yang kata, ikan siakap keongsom ni juga dikenali sebagai asam pedas siam.

Sayangnya siakap kengsom yang nak dimasak ni tiada nenas sebab stok kat dapur takde time nak nak masak. Tapi takpelah, kita masak je siakap kengsom ni tanpa nenas. Lain kali bila dah ada stok, kita cuba versi ada nenas pula. Cara buat siakap masak khengsom pun mudah & tidaklah renyah mana, malahan tak perlu tumis pun. Bila dah tak perlu tumis ni maknanya tak memerlukan masa yang lama, cepat dimasak sebab tak perlu nak tunggu masakan pecah minyak yang selalunya memakan masa yang lama.

Siakap masak kengsom sememangnya menu diet & sihat kerana masakan ini tidak menggunakan sebarang minyak masak untuk menumis, bertambah sihat lagi bila kita menggunakan ikan siakap. Lengkap juga dengan sayur kangkung.

 

 

BAHAN KISAR
-2 biji bawang besar merah
-6 ulas bawang putih
-1″ kunyit hidup
-9 tangkai cili kering

BAHAN LAIN
-2 batang serai diketuk
-1-2 asam keping
-seikat kangkung
-seikat daun kesum
-1-2 ekor ikan siakap (dipotong)

CARA MEMASAK
1.Masukkan bahan kisar ke dalam periuk
2.Tambahkan air secukupnya
3.Biarkan mereneh & masukkan serai yang telah diketuk bersama asam keping
4.Masukkan daun kesum & kacau sebati
5.Kemudian masukkan potongan ikan siakap, kacau perlahan-lahan bila perlu sahaja supaya ikan tidak hancur
6.Setelah ikan hampir masak, masukkan dulu batang kangkung kerana batangnya mengambil masa untuk lembut berbanding daun kangkung
7.Perasakan dengan garam bukit
8.Akhir sekali masukkan daun kangkung & kacau sebati hingga masak.

RESEPI ASAM PEDAS IKAN JENAHAK

Ramai yang masih tercari-cari resepi asam pedas ikan bersesuaian dengan lauk ikan yang nak dimasak nanti. Secara asasnya, asam pedas ikan ini boleh dipelbagaikan ikannya untuk dimasak contohnya asam pedas ikan pari, asam pedas ikan kembung, asam pedas ikan tenggiri, asam pedas ikan siakap, asam pedas ikan kerisi, asam pedas ikan patin, termasuklah asam pedas ikan jenahak.

Hujung minggu yang lepas kami ada membeli 2 ketul kepala ikan jenahak untuk dimasak kari kepala ikan. Memandangkan anak-anak tidak diajar untuk memakan kepala ikan (hanya kami sahaja yang makan), makanya hanya 1 ketul sahaja digunakan untuk memasak kari kepala ikan untuk sekali hidangan. Makanya…berbaki 1 ketul lagi kepala ikan jenahak….

“ermmm ikan ni nak masak apalah sedap?”

fikir punya fikir, kebetulan daun kesum pun ada stok di dapur….makanya masuklah kita ke dapur memasak asam pedas kepala ikan jenahak.

 

Memandangkan saiz kepala ikan jenahak yang dibeli itu besar, jadinya hanya seketul kepala ikan jenahak sahaja yang ngam-ngam muat untuk dimasak di dalam periuk kami. Dah tak boleh selit lagi dah isi ikan jenahak yang lain. Tak mengapalah, ini pun sudah mencukupi untuk satu hidangan makan. Tambahan lagi jika dimakan bersama nasi panas, ulam-ulaman, ikan kering, telur dadar…fuhhh! memang ke lautlah jawabnya diet hari tu.

Saya akan bagi cara masak asam pedas ikan jenahak yang paling simple & senang tapi sedap. Cuma perlu ikut cara memasak yang betul sahaja, supaya resepi ikan ini akan menjadi dengan jayanya. Jom kita tengok bahan-bahan & cara memasak di bawah;

BAHAN-BAHAN:
-Kepala ikan jenahak (boleh guna apa sahaja ikan kesukaan korang seperti pari, kembung dll)
-1 sudu besar asam jawa (dicampurkan sedikit air & dibuang bijinya
-Bendi
-Daun kesum

BAHAN KISAR
-9 tangkai cili kering
-1 biji bawang merah besar
-3 ulas bawang putih

BAHAN TUMBUK
-1 Inci halia
-1 inci kunyit hidup

CARA MASAK
1.Setelah minyak panas, masukkan bahan yang telah ditumbuk lumat tadi (halia & kunyit hidup)
2.Kemudian masukkan bahan-bahan kisar & kacau sebati
3.Biarkan mendidih & hendaklah selalu dikacau supaya tidak hangit
4.Kemudian masukkan air asam jawa & kacau sebati. Tambahkan air secukupnya
5.Setelah masakan masak sebati, masukkan 1 sudu teh gula & 2 sudu teh garam (gula dimasukkan supaya masakan tidak pedas melampau & untuk menyeimbangkan rasa) kemudian kacau sebati
6.Setelah dimasukkan garam bolehlah dimasukkan kepala ikan jenahak pula
(*TIPS-garam perlu dimasukkan sebelum kepala ikan, jika garam dimasukkan selepas kepala ikan jenahak, agak susah untuk kacau kuahnya nanti dikhuatiri jika selalu kacau kepala ikan jenahak akan hancur)
7.Tutupkan periuk dengan penutup kemudian perlahankan api supaya ia masak sekata & tidak hangit
8.Selepas beberapa minit bolehlah dibuka penutup periuk & terbalikkan kepala ikan jenahak tadi
9.Ulang tutup periuk kembali
10.Selepas kepala ikan jenahak masak sekata, masukkan bendi & daun kesum
11.Biarkan mendidih selama beberapa saat sahaja kemudian tutup kembali periuk & segera tutup api (*TIPS-cara ini supaya bendi tidak layu, lembik atau terlebih masak)

Kalau taknak tersasar dari cara yang betul untuk memasak asam pedas ikan jenahak, wajib tengok & subscribe video yang dah bersusahpayah kami buat ni untuk korang follow step by step ya 😉

Scroll To Top