aszulqa.com

cara buat stok cili kisar homemade dan petua cili kisar tahan lama

Cara buat stok cili kisar homemade adalah sangat mudah dan boleh disimpan lama jika betul caranya. Stok cili kisar serbaguna ini memudahkan kerja para ibu untuk memasak mee goreng, bihun goreng, kuey teow goreng, ibu sambal, sambal nasi lemak dan sebarang jenis sambal lain, asam pedas, ayam masak merah, kari dan 1001 masakan lainnya.

Memandangkan cili kisar adalah bahan asas dalam kebanyakan masakan Melayu, maka setiap rumah wajib ada stok cili kisar. Boleh juga dibeli cili boh di kedai tetapi rasanya tidak akan sama dengan cili kisar homemade yang lebih sedap.

Bahan-bahan:
50 tangkai cili kering (masak supaya lembut kemudian tapis & tos buang biji)
7 ulas bawang putih
2 biji bawang merah
Air (cukup untuk tenggelamkan semua bahan dalam blender)

 

 

Cara buat cili kisar homemade untuk stok cili kisar di rumah adalah semudah mengisarkan kesemua bahan di atas kemudian dibotolkan di dalam botol yang sesuai dan bersih kemudian disimpan di dalam peti sejuk. Klik sini untuk tutorial cara mudah buat cili kisar. Gandakan kuantiti untuk lebih banyak stok.

 

Tips buat cili kisar:
1/sukatan bawang & sukatan cili kering perlulah sama banyak

Tips cili kisar tahan lama:
1/ simpan dalam peti ais boleh tahan lebihkurang 1 bulan, jika nak simpan lebih lama boleh simpan di peti beku
2/ Setiap kali nak ambil cili kisar gunakan sudu yang bersih dan belum digunapakai untuk benda lain (jika sudu tak bersih, cili kisar senang berkulat)

Kredit: As Zulqa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

sixteen + 6 =

Scroll To Top