aszulqa.com

asam pedas batang keladi…menu orang dulu-dulu yang sihat lagi sedap!

Jiran anda ada bagi batang keladi tetapi anda tidak tahu nak masak apa dengan batang keladi?

Read more

kuih butir nangka sukatan cawan_Kuih tradisional melayu yang mudah

Kuih butir nangka adalah antara kuih tradisional Melayu yang mudah. Jika anda ada masa kurang setengah jam lagi untuk berbuka puasa, anda boleh cuba buat kuih butir nangka ini untuk berbuka puasa. Aromanya yang harum semerbak memang membangkitkan selera. Resepi kuih muih yang mudah dan cepat sebegini patut anda cuba.

Read more

bubur jagung resepi viral mudah dan sedap

Bubur jagung resepi viral mudah dan sedap pasti membangkitkan selera sebagai menu minum petang. Rasanya, ramai yang sudah pandai buat bubur jagung kerana cara masaknya yang mudah. Tetapi kami tetap akan kongsi resepi bubur jagung untuk yang baru nak belajar dengan cara yang paling mudah iaitu menggunakan jagung yang sudah direbus dan santan kotak.

Read more

kari bangladesh viral…patutlah viral rupanya campak-campak jer dah siap, kari tak perlu tumis

Rupanya tengah trending sekarang ini kari ayam Bangladesh Viral ‼️ ‼️ Masakan ayam ini kerap lalu lalang di sosial media termasuklah tik tok dan Youtube. Jadi apa salahnya kita mencuba kelainan resepi kari ayam Bangla yang tidak perlu ditumis, cuma campak-campak je bahan-bahannya…tahu-tahu je dah siap!

Read more

resepi ayam tumi serai…menu ayam simple dan ekspres

Resepi masakan ayam sentiasa dicari dan selalunya menjadi kegemaran seisi keluarga terutamanya anak-anak. Ada pelbagai resepi ayam, baik yang kompleks cara pembuatannya hinggalah resepi ayam yang mudah dan simple. Selalunya menu ayam simple lah yang dicari-cari bila tiba hari persekolahan dan hari bekerja. Al-maklumlah kesibukan bekerja dengan urusan anak-anak bersekolah lagi membuatkan ibu-ibu kesuntukan masa menyediakan pelbagai jenis lauk, jadi menu ayam simple sentiasa menjadi pilihan.

Read more

Masak Lemak Pisang Muda campur petai dan tempoyak…menu orang dulu-dulu sedap tak terkata!

Siapa yang tidak gemar dengan menu lauk pauk kampung untuk makan tengahari? Mendengar senarai panjang menu lauk pauk kampung pun sudah boleh membuatkan kecur air liur apatah lagi jika ianya menu orang dulu-dulu.

Read more

NASI AYAM: Tips Nasi Ayam Lebih Sedap dan Lembut

Resepi nasi kegemaran ramai iaitu nasi ayam resipi. Ada banyak versi dan resepi nasi ayam dengan sedikit perbezaan bahan dan cara masak. Apa pun yang penting kita nak kan rasa nasi ayam yang sedap dan kena dengan selera kita sebab rasa sedap sesuatu makanan itu subjektif bergantung pada selera setiap individu. 

Kali ini kami akan kongsikan resepi nasi ayam simple dengan tips nasi ayam lebih sedap dan lembut.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

SINGGANG IKAN/ Menu Diet Sihat

Bagi mereka yang sedang dalam tempoh diet, pasti risau apakah makanan yang boleh dan tidak boleh dimakan. Kadangkala, sampai tidak tahu apa yang ingin dimasak dalam menu masakan setiap hari. 

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

ASAM PEDAS IKAN PARI

Ikan pari masak apa sedap?
Ikan pari sedap dimasak asam pedas, masak lemak cili api ataupun kari. Selain itu ikan pari juga boleh dibuat ikan pari masak sambal hijau, ikan pari masak kunyit, ikan pari masak asam rebus, ikan pari masak berlada, ikan pari masak sambal, kengsom ikan pari dan banyak lagilah.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

MASAK LEMAK PUCUK PAKU DAN BELIMBING BULUH

Masakan melayu kampung selalunya digemari masyarakat melayu kita, tidak kiralah sebagai menu makan tengah hari mahupun menu makan malam. Ada pelbagai jenis menu kampung ataupun masakan lauk pauk kampung yang boleh dicuba sebagai hidangan makan keluarga. 

Pucuk paku adalah salah satu sayur yang senang tumbuh melata dah boleh didapati di tepi-tepi jalan kampung pedalaman. Tetapi bila di bandar, seikat pucuk paku ini dijual dengan harga RM2 – RM3 seikat.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

Scroll To Top