aszulqa.com

cara buat chicken salad yang teramat mudah tapi sangat sedap sampai rasa nak makan hari-hari

Resepi chicken salad yang teramat mudah tapi sangat sedap sampai rasa nak makan hari-hari. Bagus untuk yang nak diet dan tak nak makan nasi. Mengenyangkan dan berkhasiat! Cuma beberapa bahan diperlukan untuk menyiapkan resepi ayam mudah ini.

Read more

RESEPI RENDANG AYAM TRADISI TURUN TEMURUN

Rendang ayam dan orang Melayu memang tak dapat dipisahkan. Meskipun sekarang ini rendang ayam boleh dinikmati bila-bila masa sahaja tanpa mengenal musim, namun selalunya resipi rendang ayam ini selalu di cari-cari bila tiba musim perayaan terutamanya bila tiba hari raya puasa atau Aidilfitri.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)
 

Ada pelbagai resipi rendang ayam seperti rendang ayam minang, rendang ayam hijau, rendang ayam negeri sembilan dan semestinya kalian juga ada resepi rendang ayam daripada ibu kalian sendiri. Resepi rendang ayam yang akan kami kongsikan kali ini adalah rendang ayam tradisi resepi turun temurun keluarga. Read more

AYAM MASAK MERAH PALING SEDAP ala KENDURI KAHWIN [Ayam Berkuah Tanpa Santan]

Antara resepi ayam yang sentiasa diminati adalah ayam masak merah. Ayam masak merah sedap macam lauk kenduri kahwin pastinya dirindui ramai bila tiba musim cuti. Walaupun ayam masak merah boleh menjadi menu harian biasa sehari-hari tetapi setiap orang pastinya ada cara memasak dan bahan yang berbeza.

 

BAHAN-BAHAN
15 tangkai cili kering (kisar)
2 biji bawang merah besar (kisar)
5 ulas bawang putih (kisar)
1 inci halia (kisar)
1 batang serai (kisar)
3/4 ekor ayam
2 simpul daun pandan
4 sekawan
1 batang serai (diketuk)
gula melaka
air asam jawa
3 sb sos cili
3 sb sos tomato
1 bawang merah besar (hiri mayang) – jika ada bawang holland lebih bagus
air
garam

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

AYAM TANDOORI Lembut & Juicy

Resepi Ayam Tandoori, ayam bakar dari koleksi resepi ayam…kini tiada lagi rahsia cara buat ayam tandoori macam kat kedai mamak atau restoran. Resepi viral mudah dan sedap ayam tandoori, cara masak tandoori di rumah ini sangat mengujakan jika korang cuba masak sendiri ayam bakar ni kat rumah.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Fb Page aszulqa.com (klik like & follow)
Fb Page II (klik like & follow)
Fb Group (klik join group)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

 

Resepi ayam bakar tandoori ini juga boleh dijadikan menu diet sihat. Ini adalah antara resepi ayam dari menu diet sihat yang sedap & berbaloi untuk dimasak sendiri. Resepi ayam tandoori, ayam bakar ini tidak menggunakan kaedah goreng, hanya kaedah bakar ayam. Berbaloi untuk korang cuba cara buat ayam tandoori sendiri kat rumah sebab korang boleh makan ayam tandoori fresh yang lembut dan juicy. Tidak seperti di kebanyakan kedai mamak yang ayam bakar tandoorinya sudah tidak juicy & kering kerana sudah dipanaskan berkali-kali.

 

Ayam tandoori lembut & juicy ni terasa nikmatnya bila dimakan bersama dengan perahan lemon & hirisan bawang. Mungkin ada juga yang tertanya-tanya….ayam tandoori makan dengan apa?

Boleh sahaja dimakan dengan nasi putih, nasi briyani, nasi arab…apa sahaja nasi yang sesuai dengan selera anda. Kalau taknak makan dengan nasi, sedap dimakan bersama dengan roti naan macam kedai mamak tu.

 

BAHAN PERAPAN & KISAR
🦋15-17 ulas bawang putih
🦋3 inci halia
🦋1 sb garam masala
🦋1 sb cili kisar@ serbuk cili
🦋1 sb serbuk kunyit
🦋1 sb jintan manis
🦋1 sb lada hitam
🦋1 bekas yogurt asli (130g)
🦋1/2 bj lemon
🦋pewarna merah
🦋garam
🦋peha ayam

Cara buat ayam tandoori
🦋Blenderkan kesemua bahan kemudian perapkan dengan ayam semalaman
🦋Esoknya boleh bakar guna pemanggang, oven atau air fryer
🦋Hidang bersama hirisan lemon & bawang merah
🦋Nak makan nanti pandai-pandailah korang nak makan camane…makan saje pun sodap, makan ngan nasi putih, nasi briyani pun boleh atau kawankan ngan roti Nan macam kedai mamak pun terangkat jugak ni !! Eh, pandai koranglah…

Klik sini untuk tutorial cara masak ayam tandoori.

Resepi Ayam Tandoori sedikit berbeza rempahnya bersama SOS PUDINA klik sini. 

………………………………………………………………………

TANDOORI CHICKEN Marination INGREDIENTS
🦋15-17 cloves garlic
🦋3 inch ginger
🦋1 tbsp masala
🦋1 tbsp chili paste @ chili powder
🦋1 tbsp turmeric powder
🦋1 tbsp cumin seeds
🦋1 tbsp black pepper
🦋130g yogurt
🦋1/2 lemon
🦋red food coloring
🦋salt
🦋chicken thighs

HOW TO MAKE TANDOORI CHICKEN at home?
1.Blend all the ingredients then marinate with the chicken thighs overnight.
2.Grilled the chicken & its ready to be served!

 

 

Ayam Madu: Honey Chicken Recipe

Masih mencari lokasi ayam bakar terdekat untuk dine-in?
Yelah sekarang sudah seminggu lebih tempoh sejak dibenarkan untuk makan di restoran. Jangan risau jika masih tak jumpa lokasi ayam bakar madu terdekat sebab kami sudah sediakan resepi ayam bakar madu simple, resepi mudah masakan ayam yang gerenti sedap dan disukai seisi keluarga. Ini kalau buat ratah saja pun dah cukup sedap ni.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Fb Page aszulqa.com (klik like & follow)
Fb Page II (klik like & follow)
Fb Group (klik join group)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

 

 

Resepi viral mudah dan sedap ayam madu ini tak perlu perap, cukup sekadar masak separuh masak dah boleh terus transfer ke pemanggang atau oven untuk dibakar. Teknik masak separuh masak ini membolehkan kesemua bahan sos cepat meresap masuk ke dalam ayam dan menjimatkan masa tak perlu perap berejam-jam.

BAHAN-BAHAN Ayam Madu
-1 ekor ayam (potong kecil)
-2 bawang merah (kisar)
-12 ulas bawang putih (kisar)
-2 inci halia (kisar)
-10 sb sos cili
-2 sb kicap pekat manis
-5 sb gula perang
-2 sb madu
-pewarna merah
-lada hitam
-garam

Cara masak ayam madu klik sini

………………………………………………….
INGREDIENTS Honey bbq Chicken
-1 chicken (cut into pieces)
-2 red onion (blend)
-12 cloves garlic (blend)
-2 inch garlic (blend)
-10 tbsp chili sauce
-2 tbsp sweet soy dauce
-5 tbsp brown sugar
-2 tbsp honey
-red food coloring
-black pepper
-salt

 

 

Resepi KARI JEPUN Halal [Resepi Ayam Berkuah Tanpa Santan]

Resepi ayam berkuah tanpa santan iaitu resepi kari Jepun Halal adalah suatu resepi kari yang menarik untuk dicuba. Sebagai rakyat Malaysia, kita dah biasa dengan masakan kari ayam Melayu mahupun kari mamak @ kari India. Tapi kali ini kami bawakan resepi yang berbeza sedikit bahannya dan juga berlainan cara masakannya.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Fb Page aszulqa.com (klik like & follow)
Fb Page II (klik like & follow)
Fb Group (klik join group)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

 

Selalunya resepi kari Jepun halal ini menggunakan ‘readymade’ kiub kari Jepun ataupun dipanggil kari block (kari roux block). Memang ada dijual di pasaraya Jepun, kat Malaysia mungkin ada tapi kena rajin cari….dipanggil ‘curry roux’. Tapi jangan risau, walaupun tanpa kiub kari Jepun halal…kami akan tunjukkan cara membuat kari roux dari ‘scratch’ yang sama fungsinya seperti seperti kiub kari Jepun halal.

 

Ini adalah contoh kari roux block (kredit to natsu curry)

 

kari jepun halal menggunakan ‘homemade’ kari roux

 

BAHAN KARI ROUX
-3 sb butter @ mentega (50g butter)
-3 sb tepung gandum
-4 sb serbuk kari ayam

BAHAN-BAHAN
-1/2 biji bawang holland (potong dadu kecil)
-3 ulas bawang putih (potong dadu kecil)
-1 inci halia (potong dadu kecil)
-1 batang carrot (potong dadu)
-2 biji kentang (potong dadu)
-2 dada isi dada ayam
-2 pinggan tepung serbaguna

CARA MEMASAK kari jepun
1. sediakan kari roux dahulu
2.panaskan butter dengan api perlahan sahaja
3.bila butter dah cair masukkan tepung gandum & kacau sebati
4.masukkan serbuk kari ayam & kacau sebati kemudian ketepikan seketika kari roux ini
5.mulakan memasak kari jepun dengan menumis bawang merah + bawang putih + halia hingga layu
6.kemudian masukkan potongan carrot & kentang
7.masukkan 2 cawan air bersama 1 kiub pati ayam & biarkan hingga mendidih
8.bila dah mendidih masukkan kari roux & kacau mesra
9.masak hingga kentang & carrot menjadi empuk
10.perasakan dengan secubit gula beserta garam & siap untuk dihidang
11.seterusnya sediakan pula ayam katsu
12.isikan tepung serbaguna dalam 2 pinggan berlainan
13.1 pinggan tepung serbaguna dibancuh dengan sedikit air
14.1 pinggan lagi tepung serbaguna dibiarkan kering
15.salutkan dada ayam dengan tepung yang telah dibancuh air
16.kemudian salut sekali lagi dengan tepung kering
17.gorengkan ayam katsu dalam minyak yang banyak (deep fry)
18.bila ayam dah masak crunchy bolehlah dihidang bersama nasi & tuangkan kari jepun tadi ke atasnya.

 

Untuk cara memasak kari jepun yang lebih jelas boleh lihat video ni

 

 

 

 

Kari Ayam Tanpa Santan & Tanpa Rempah 4 Sekawan [Resepi Ayam Berkuah tanpa Santan]

Kari ayam tanpa santan yang pekat dan sedap, juga tanpa rempah 4 sekawan untuk menu yang lebih sihat. Ini adalah antara resepi ayam berkuah tanpa santan yang sedap, senang & mudah disediakan.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Fb Page aszulqa.com (klik like & follow)
Fb Page II (klik like & follow)
Fb Group (klik join group)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

 

Kami kongsikan rahsia, tips & petua cara masak kari ayam sedap & pekat walaupun tanpa santan & tanpa rempah 4 sekawan. Bezanya kari ayam tanpa santan ni dengan kari ayam bersantan ialah kari ayam tanpa santan walaupun dimakan banyak, ia tak muak. Ada juga follower Youtube Channel As Zulqa menggelarkannya kari ungkep, mungkin sebab kari ini tidak bersantan seperti masakan ayam ungkep jadi ia digelar kari ungkep.

Kari ayam tanpa santan juga merupakan resepi mudah, senang, simple tapi sedap…tak perlu risau tiada santan atau rempah 4 SEKAWAN kari ayam tetap boleh menjadi dengan sedap! Anak-anak pun pasti suka, siap tambah nasi berpinggan-pinggan bila makan kari ayam tanpa santan ni. Boleh juga dijadikan menu bekal anak ke sekolah untuk dimakan bersama nasi putih. Tapi kalau anak tak suka makan nasi, boleh bawa kari ayam tanpa santan ini bersama roti jala atau roti gardenia keping sahaja. Lagipun cara masak kari ayam tanpa santan ni juga lebih mudah dan simple, tak memerlukan masa yang lama untuk ibu-ibu berada di dapur.

 

Petua masak kari ayam sedap, sewaktu menumis rempah kari…rempah kari kena betul-betul masak hingga pecah minyak. Kalau tak pecah minyak rempah karinya & tak masak sempurna…kari akan rasa payau & pahit. Jadi kena follow betul-betul petua ni supaya masak kari ayam menjadi dengan sedap! Jom lihat resepi ayam berkuah tanpa santan, kari ayam pekat likat ni kat bawah

BAHAN-BAHAN kari ayam tanpa santan
-1 biji bawang merah besar
-5 ulas bawang putih
-2 inci halia
-5 sb rempah kari ayam (bancuh dengan sedikit air)
-4 biji kentang
-1 asam keping
-1/3 ekor ayam
-3 tangkai daun kari

 

 

CARA MASAK @ CARA MEMASAK kari ayam tanpa santan
1.Panaskan minyak masak & tumiskan bawang merah, bawang putih & halia
2.Masukkan bancuhan serbuk kari ayam
3.Masukkan sedikit air & masak hingga pecah minyak
4.Masukkan potongan ayam
5.Kemudian masukkan potongan kentang
6.Biarkan potongan ayam & kentang hingga separuh masak & sebati
7.Masukkan air secukupnya
8.Masak sehingga ayam & kentang empuk
9.Dah masak boleh dihidang

 

Untuk lebih faham cara masak kari ayam yang betul & pelbagai petua, tips menyedapkan masakan kenalah tengok video kat bawah ni

 

 

 

CARA MASAK SPAGHETTI BOLOGNESE AYAM SIMPLE

Cara masak spaghetti bolognese ayam simple ni rasanya dah ramai yang pandai. Rasanya ramai yang dah biasa google resepi spaghetti bolognese Chef Wan, resepi spaghetti bolognese Che Nom, resepi spaghetti bolognese Azie Kitchen dan banyak lagi portal masakan atau youtuber yang lain.

Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

RESEPI AYAM MASAK UNGKEP [Ayam Berkuah Tanpa Santan]

Resepi ayam masak ungkep, ayam berkuah tanpa santan ini dah berbelas tahun saya gunakan & menjadi kegemaran seisi keluarga. Walaupun ada 1001 resepi masakan ayam ungkep yang lain, saya tak pernah cuba kerana ayam ungkep yang ni dah cukup sedap & digemari suami & anak-anak.

Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

Scroll To Top