aszulqa.com

daging asam kunyit resepi daging simple…upgrade dari daging goreng kunyit

Daging goreng kunyit adalah resepi daging paling simple dimasak. Sedap dimakan bersama lauk berkuah yang lain. Namun jika inginkan sedikit kelainan daripada daging goreng kunyit anda boleh membuat sedikit penambahan bahan dengan memasaknya menjadi daging asam kunyit.

Read more

Ungkep daging resepi daging masakan jawa…rasa berempah!

Resepi daging ungkep ini adalah resepi daging masakan jawa. Resep daging ungkep jawa ini kaya dengan rasa rempah dan masakan ini tidak menggunakan santan. Boleh dikatakan rasanya seakan-akan rendang tapi bukan dia…hihiiii. Sesiapa yang belum pernah merasa ungkep daging ini pasti menekanya sebagai rendang, tetapi kemudiannya akan keliru kerana rasanya tak sampai macam rendang disebabkan tiada santan.

Read more

resepi daging goreng kicap pedas dan lazat…lauk simple tapi sedap!

Anda ada daging kat rumah dan nak masak resepi daging mudah dan sedap? Apa kata masak daging goreng kicap pedas yang simple dan senang dibuat ini.

Read more

DAGING DENDENG Resepi daging sedap untuk Menu Hari Raya Haji

Daging dendeng antara resepi daging sedap untuk dimasak sempena menu hari raya haji. Walaupun begitu, proses memasaknya mengambil masa yang lama dan agak renyah. Dagingnya perlu digoreng kemudian ditumbuk kasar menggunakan alu lesung, proses inilah yang memakan masa dan tenaga. Tapi setelah siap dimasak memang sedap dan berbaloi! Namun jangan risau, sekiranya anda tiada masa atau tidak rajin untuk memasak daging dendeng ini, anda boleh sahaja membeli daging dendeng segera yang banyak terdapat di pasaran.

Read more

Nasi daging air asam sedap sebagai menu harian mahupun menu hari raya haji

Nasi daging air asam sedap sebagai menu harian mahupun sebagai menu hari raya haji. Boleh tambah berpinggan-pinggan dibuatnya bila daging dicicah dengan air asam…dengar air asam pun dah boleh buat terliur!

Read more

Kuih siput legend untuk kudapan di hari raya

Kuih siput legend untuk kudapan di hari raya samada hari raya Aidilfitri mahu pun hari raya AidilAdha yang bakal tiba bulan hadapan. Bila dah buka balang kuih siput ni, selalunya mulut susah nak berhenti mengunyah….sedar-sedar dah separuh balang habis!

Read more

RESEPI DAGING MASAK HITAM: Menu Hari Raya Haji Sedap

Resepi daging masak hitam yang sangat sedap dan mudah dimasak. Resepi daging masak hitam adalah antara resepi daging yang disukai baik sebagai lauk harian ataupun menu hari raya.
Antara versi daging masak hitam yang sering dicari ialah daging masak hitam sarawak, daging masak hitam nasi kandar, daging masak hitam kenduri, daging masak hitam utara, daging masak hitam berempah, daging masak hitam perak, daging masak hitam brunei dan banyak lagi.
Perkongsian resepi daging masak hitam oleh fb Caesarena Anak Peter ini telah mendapat ribuan shares di facebook.
Resepi Daging Masak Hitam 
-1kg daging lembu
-Kicap cap unta / kicap tongnam
-2 sudu gula atau gula apong
-Setengah sudu serbuk jintan putih
-Setengah sudu serbuk jintan manis
-1 cawan kismis
-Minyak utk menumis
-Serbuk secukup rasa
-Rempah tumis 4 sekawan
Bahan blend
-20 tangkai cili kering
-Bawang putih blend 1 sudu
-Bawang merah blend 2 sudu
-1 batang serai
-Lengkuas 2 inci
-Halia 1 inci
Cara masak daging masak hitam
1. Perap daging yang telah dipotong dengan 2 sudu gula apong dan kicap selama 3 atau 4 jam.
2. Blend bawang putih, bawang merah, halia, lengkuas, serai dan cilii kering.
3. Tumis rempah 4 sekawan. Bila dah terbit bau, masuk kan bahan-bahan blend dan tumis hingga kekuningan.
4. Masukkan daging yg telah diperap dan gaul rata dengan tumisan yang telah kekuningan.
5. Tambah setengah sudu serbuk jintan putih, setengah sudu serbuk jintan manis. Tambahkan secukup rasa dan gaul rata.
6. Tambah kismis 1 cawan dan air 1 cawan. Masak hingga air tumisan kering. (Anak request kismis jgn di blend. Suka makan kismis begala)
7. Bila kuah dah agak kering, tambahkan kicap dan perasa ikut rasa masing-masing. My kids doesn’t really like sweet so I don’t add sugar anymore.
8. Siap utk dihidang.
Kredit Caesarena Anak Peter

Read more

LAKSA JOHOR Resepi Viral Mudah dan Sedap

Laksa Johor resepi viral mudah dan sedap yang mendapat ribuan shares di facebook ini adalah perkongsian daripada pemilik fb Fauziah Ali.

Pernah tular sebelum ini tentang laksa johor yang telah menjadi perang ‘keyboard’ warganet dalam media sosial yang membanding-bandingkan dan mempertikaikan jenis ikan yang digunakan untuk kuah laksa johor. Jadi sebelum kita beralih kepada resepi laksa johor, jom kenali apakah kelainan laksa johor.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Fb Page aszulqa.com (klik like & follow)
Fb Page II (klik like & follow)
Fb Group (klik join group)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

 

Read more

Resepi Pulut Kuning Ringkas: Cara Masak Pulut Kuning Mudah

Resepi pulut kuning ringkas dan sedap dimakan bersama begitu sahaja ataupun bersama rendang ayamSebenarnya nak masak pulut kuning ni tak susah pun, kena tahu cara yang betul dan mudah untuk masak pulut kuning supaya menjadi! Jika salah cara masak, pulut kuning boleh menjadi lembik ataupun keras. 

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Fb Page aszulqa.com (klik like & follow)
Fb Page II (klik like & follow)
Fb Group (klik join group)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

 

Tips dan petua untuk mengelakkan pulut kuning keras apabila siap dimasak ialah dengan merendam beras pulut semalaman di dalam air. Tips dan petua supaya pulut kuning masak cantik berkilat ialah dengan merendam beras pulut bersama dengan asam keping semalaman. Sekiranya kita ingin memasak pulut kuning keesokan harinya, malamnya kita wajib rendam beras pulut dahulu.

Tips memasak pulut kuning supaya tahan lama dan tidak cepat basi ialah dengan mengukus pulut kuning kali kedua selepas menggaulkannya dengan santan. Cara masak pulut kuning sukatan cawan dan pulut kuning guna santan kotak ini senang difahami, boleh tonton video bawah sampai habis.

 

Bahan-bahan:
500g beras pulut (4 cawan beras pulut)
Air secukupnya untuk merendam beras pulut
2 sb serbuk kunyit
3 asam keping
200ml santan kotak
200ml air
garam secukup rasa

 

Scroll To Top