aszulqa.com

Kari Ikan cara Sugu Pavithra @ Kari Ikan Indian Style

Kari ikan cara sugu pavithra pernah menjadi resepi kari viral sewaktu pkp 1.0 dulu, malah masih menjadi menu viral pkp 3.0 ataupun menu lockdwon 3.0.

Resepi kari ikan sugu pavithra nampak seperti kari ikan mamak & indian style. Cara masak kari ikan sugu pavithra ini nampaknya berlainan dari kari ikan melayu kerana kari ikan sugu pavithra ada banyak step yang perlu diikuti, cara memasak juga lain. Kena hafal step tu, kalau tak biasa boleh terlupa stepnya.

Sis tak pasti samada resepi ini adalah sama seperti resepi kari ikan mamak atau tidak. Yang pastinya berbeza dengan resepi kari kepala ikan pekat yang sis pernah share kat bawah  ni

Kari ikan cara Sugu Pavithra ni bagi sis agak rumit sebab banyak step & bahan, lagi satu sis tak biasa masak kari Indian style sebelum ni. Agaknya kalau memang dah biasa buat takdelah susah manapun kan. Bak kata omputih “practice makes perefect”

Berbezanya kari ikan cara Sugu Pavithra ni dengan kari ikan yang biasa sis masak ialah, kari ikan stail India ni perlu memasukkan tomato dan terung terlebih dahulu di awal proses memasak. Kalau kebiasaannya kari ikan yang kita masak…tomato dan terung akan dimasukkan di akhir sekali proses memasak. Kaedah memasaknya memang berlainan.

Sis menggunakan ikan bawal, ikan lain yang sedap dimasak kari ialah kari ikan tenggiri, kari ikan tongkol, kari ikan kembung, kari ikan pari, kari ikan merah, kari ikan mayong dan boleh disesuaikan dengan ikan lain juga ikut kesukaan masing-masing. Ikan bawal masak kari memang kegemaran keluarga sis. Untuk lebih faham tengok resepi dan cara masak kari ikan Indian style di bawah

BAHAN-BAHAN kari ikan
-2 ekor ikan bawal emas (dipotong)
-4 sudu besar serbuk kari ikan (dibancuh dengan sedikit air)
-1 biji bawang merah besar (dihiris)
-1 labu bawang putih (dihiris)
-1 sudu besar halia ditumbuk
-1 sudu besar halba campur
-air asam jawa (setengah kepal asam jawa dicampur dengan sedikit air)
-3 tangkai daun kari
-2 biji tomato dibelah
-3 biji terung bulat (dibelah & direndam dalam air garam cara sugu pavithra bagi mengelakkan terung bertukar warna
-3 tangkai cili hijau (dibelah dua) -9 bendi -santan kotak (nak guna santan segar pun boleh) -daun ketumbar (sebagai hiasan)

CARA MASAK KARI IKAN cara Sugu Pavithra
1.Panaskan minyak dan masukkan halba campur
2.Kemudian masukkan bawang merah & bawang putih…kacau
3.Bila bawang dah naik bau masukkan cili hijau & halia yang telah ditumbuk…kacau
4. Masukkan dauk kari bersama tangkainya sekali (kari ikan cara sugu pavithra)
5.Masukkan tomato, kemudian masukkan bendi…kacau
6.Masukkan bancuhan serbuk kari…kacau sebati
7.Masukkan air secukupnya
8.Masukkan air asam jawa
9.Masukkan sedikit santan (jangan banyak sangat)
10.Masak dan kacau sehingga ia mendidih
11.Dah mendidih masukkan bendi kemudian perasakan dengan garam
12.Masukkan kesemua potongan ikan
13.Kacau perlahan-lahan sahaja supaya ikan tidak hancur
14.Masaklah sehingga ikan betul-betul masak & sebati dengan kuah kari
15.Akhir sekali taburkan daun ketumbar sebagai hiasan juga penambah rasa
16.Siap untuk dihidang!

Boleh juga rujuk resepi kari ikan pekat likat sedap yang biasa sis masak kat rumah macam video kat bawah ni….yang ni memang terangkat bila makan! Makan dengan nasi panas sodap, cicah dengan roti canai pon sodap…musim-musim lockdown 3.0 ni boleh goreng roti paratha segera tu then cicah dengan kari ni…makan tak berganjak jawabnya!

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
FB Page (klik like & follow)
FB Group (klik join group)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Fish curry recipe is a typical malaysian food, favourite dish by Malay, Indian & Chinese. Check out fish curry ingredients & how to cook curry fish

*ENGLISH

INGREDIENTS fish curry recipe
-fish
-1 tbsp mix fenugreek
-3 stalk curry leaves
-2 red onions
-3 cloves garlic
-tamarind paste
-coconut milk
-lady fingers
-tomato
-salt

*BLENDED INGREDIENTS
-1 red onions
-3 cloves garlic
-1 inch ginger
-5 tbsp fish curry powder
-water

HOW TO COOK fish curry
1.Heat cooking oil in a medium sized pot.
2.Add mix fenugreek & curry leaves and let them splutter briefly
3.Fry red onion and garlic in hot oil until soft
4.Add blended ingredients and keep stirring until the oil separates
5.Add tamarind paste
6.Add water and bring to a boil
7.Pour in coconut milk
8.Season with salt
9.Add fish and let it cook for a while
10.Once the fish is cooked, add lady finger and tomato
11.Cook for 10 seconds then turn off the heat
12.Immediately cover the pot with a lid
13.Done!

 

NASI LEMAK & Sambal Nasi Lemak Paling Sedap: Tips & Petua masak nasi lemak sedap dan mudah

NASI LEMAK & Sambal Nasi Lemak Paling Sedap: kami akan kongsikan tips & petua masak nasi lemak sedap dan mudah. Memandangkan nasi lemak adalah makanan kesukaan rakyat Malaysia yang selalunya dimakan sebagai sarapan pagi…namun disebabkan kesedapannya, sekarang nasi lemak Malaysia boleh didapati tidak kira waktu samada sebagai menu sarapan pagi, menu makan tengahari mahupun menu makan malam.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
FB Page (klik like & follow)
FB Group (klik join group)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

 

 

Nasi lemak Malaysia boleh didapati dari gerai-gerai tepi jalan hinggalah ke restoran masakan terkemuka mahupun di hotel lima bintang. Senang untuk membeli nasi lemak di Malaysia kerana ia boleh didapati di mana-mana sahaja cuma sedap atau tidak ajelah. Memandangkan sekarang adalah musim lockdown 3.0, mesti ramai yang susah nak dapatkan nasi lemak kegemaran dari makcik nasi lemak kesukaan kita kan….ialah musim lockdown 3.0 ni, peniaga jalanan memang tak dibenarkan berniaga untuk tempoh 1 jun 2021-28 jun 2021. Jadi untuk mengubat kerinduan pada nasi lemak, eloklah kita buat sendiri nasi lemak di rumah. Sis rasa ramai yang dah pandai buat nasi lemak ni kan….cuma mungkin jarang buat jadi terlupa balik cara masak nasi lemak tu. Untuk yang pertama kali nak cuba buat nasi lemak, bolehlah cuba resepi nasi lemak sedap & mudah ni. Paling penting tips dan petua masak nasi lemak biar cantik berderai dan tak lembik atau melekit.

 

Cara masak nasi lemak ni simple aje…walaupun simple, kena tahu teknik & step yang betul barulah nasi lemak tak lembik, berketul atau melekit. Paling penting sukatan nasi, air & santan kena betul barulah nasi lemak sedap. Sukatan nasi lemak guna cawan juga kami kongsikan cara orang-orang lama masak nasi lemak hanya menggunakan sukatan jari. Petua nasi lemak sedap resepi orang lama, rahsianya hanya sukat menggunakan jari. Ya! guna jari je untuk sukat air & santan supaya nasi lemak menjadi…berderai-derai & sebutir-sebutir. Kemudian masak nasi lemak guna rice cooker sahaja. Cara masak nasi lemak yang kami kongsikan tidak ditambah minyak masak & garam supaya nasi lemak yang kita makan tu lebih sihat. Santan sahaja pun dah cukup berlemak kan. Tengok video sampai habis supaya ilmu ni dapat difahami sepenuhnya.

 

 

Selain rahsia menyediakan nasi lemak sedap kami juga akan kongsikan cara buat sambal nasi lemak paling sedap. Sambal nasi lemak paling sedap yang cantik pecah minyaknya dan gelap warna merahnya. Bahan-bahan sambal nasi lemak ini ringkas, cuma memerlukan masa yang agak lama untuk betul-betul masak. Tapi amat berbaloi bila dah masak sambal nasi lemak ni, dimakan pula dengan nasi lemak yang panas-panas…dihidang atas daun pisang ditambah lagi dengan lauk pauk, ikan bilis, kacang tanah, telur rebus & timun. Aduh! terbayangkan keenakan & kesedapan sambal nasi lemak ni. Bahan-bahan sambal nasi lemak kami tidak menggunakan belacan & udang kering, sebab ada orang alergik dengan belacan & udang kering. Resepi sambal nasi lemak kami juga sangat praktikal untuk orang Malaysia yang duduk luar negara hatta orang bukan Malaysia sekalipun yang baru nak belajar buat nasi lemak…tak perlu susahpayah cari belacan & udang kering.

Selain bahan-bahan yang disenaraikan perlu juga ditambah satu lagi bahan…iaitu ‘KESABARAN’ namanya dalam memasak sambal nasi lemak untuk menghasilkan sambal yang cantik pecah minyak & tahan lama. Perlu pecah minyak sampai 3 kali barulah sambal tu betul-betul masak atau orang panggil masak garing. Warna sambal juga dah bertukar ke merah gelap….haaaa, dah cantiklah tu. Kami ambil masa sekurang-kurangnya 1 jam untuk hasilkan sambal nasi lemak seperti yang korang lihat hasilnya dalam video tu. Nasi lemak yang dihidang atas daun pisang, aromanya lebih harum & rasanya lebih sedap. Waktu nasi lemak ni masih lagi panas…cubalah hidangkan atas daun pisang, mesti semerbak aromanya satu rumah!

 

 

*BAHAN-BAHAN Nasi lemak paling sedap
-4 pot beras (cuci bersih)
-2 pot santan
-air
-1 biji bawang merah (hiris mayang)
-1 inci halia (dimayang)

*CARA MASAK Nasi lemak simple dan sedap
1.cuci bersih beras
2.masukkan santan
3.masukkan bawang merah, halia & kacau sebati
4.masukkan air sampai ruas pertama jari telunjuk (jika terlebih air boleh buang air & jika terkurang air boleh tambahkan air)
5.masak guna rice cooker

 

 

*BAHAN-BAHAN sambal nasi lemak paling sedap
-2 biji bawang merah besar (dihiris/ dimayang)
-asam jawa + air (pes asam jawa)
-3/4 blok gula melaka
-garam

*BAHAN KISAR sambal nasi lemak paling sedap
-20 tangkai cili kering (direbus dahulu)
-2 biji bwang merah besar
-5 ulas bawang putih
-1 inci halia

*CARA MEMASAK sambal nasi lemak paling sedap
1.panaskan minyak… minyak kena lebih supaya sambal betul-betul masak & cantik pecah minyak 2.tumis hirisan bawang merah (2 biji) hingga layu je..jangan sampai keperangan garing (hirisan bawang yang tak garing ni akan hancur dengan sendirinya sepanjang tempoh memasak…kalau bawang dah keperangan nanti susah hancur bawang tu).
3.dah naik bau tumisan bawang merah tadi terus masukkan kesemua bahan kisar
4.masak sambal hingga pecah kali pertama
5.masukkan air asam jawa
6.masukkan gula melaka & dau pandan (optional)
7.masukkan air
8.kacau sebati hingga pecah minyak kali ke-2
9.tambah air & perasakan dengan garam
10.kacau sebati hingga pecah minyak kali ke-3
11.Dah siap SAMBAL NASI LEMAK
Oh ya! minyak yang banyak hasil dari pecah minyak tu bolehlah dikaup letak dalam bekas lain. Minyak itu boleh diguna lain kali untuk memasak sambal, asam pedas, masak merah, tiga rasa atau sebarang masakan yang menggunakan cili kering.

Boleh juga klik video bawah ni untuk khatamkan cara buat asas sambal tumis yang sedap

 

Jika korang inginkan kelainan pada sambal, contohnya nak buat sambal sotong…sis juga ada kongsikan cara nak buat sambal sotong special….bukan sotong biasa-biasa tapi sambal sotong bunga. Tak susah pun nak buatnya, cuma kena tahu teknik potong sotong yang betul…klik video kat bawah untuk ketahui cara buatnya

Buat Sendiri Sos Carbonara Homemade lebih Creamy tanpa prego, tanpa sos tin! ~ Menu Spaghetti

Buat Sendiri Sos Carbonara Homemade lebih Creamy tanpa prego, tanpa sos tin! Benda boleh buat sendiri, buat apa kita beli kan….lagipun menu spaghetti sos carbonara homemade ni lebih sihat tanpa sebarang pengawet seperti sos carbonara segera dalam tin atau balang kaca tu. Dahla lebih sihat, lebih jimat juga sebab boleh buat ikut kuantiti banyak mana yang kita nak.

Rahsia resepi spaghetti carbonara sedap terletak pada adunan bahan-bahannya. Resepi spaghetti carbonara sedap mestilah ada rasa lemak berkrim selalunya dari gabungan cheese dan susu. Bila buat sendiri sos carbonara, kita boleh adjust sendiri rasanya mengikut selera kita.

Resepi sos carbonara homemade ni tak susah manapun, semua orang boleh buat…cuma perlu sediakan bahan-bahannya sahaja. Selain itu kita boleh pelbagaikan bahan-bahan dalam sos carbonara homemade ni ikut kesukaan kita. Contohnya jika kita suka udang, kita boleh masukkan udang…jika suka daging boleh masukkan daging cincang. Resepi spaghetti carbonara yang menggunakan udang & daging meatball ada sis kongsikan di sini.

Untuk resepi sos carbonara homemade kalini sis akan gunakan bahan utamanya ayam. Jika kita tengok, banyak menu spaghetti carbonara yang menggunakan sosej @ hotdog….pun boleh je korang nak guna ikut selera masing-masing. Cuma sis memang sangat-sangat jarang beli sosej kat rumah ni, kalau boleh elak kita elakkanlah…sebab sosej bukan makanan yang sihat terutamanya untuk kanak-kanak. Kalau sekali-sekala tak mengapalah, jangan dibiasakan sangat sebab selalunya kanak-kanak memang suka makan sosej ni. Korang boleh je cari info sendiri tengok bagaimana sosej ni dihasilkan & daripada apa ia diperbuat & bolehlah dinilai sendiri. Pilihan di tangan masing-masing kan. Sis hanya menyampaikan je takut korang terlepas pandang.

Berbalik pada resepi spagheti carbonara homemade ni, selain ayam…bahan wajib selalu sis guna mestilah ada kena susu, cheese & cendawan shitake. Barulah sos carbonara homemade kita ni lebih creamy, lemak berkrim disukai ramai. Untuk memekatkan sos, sis tambahkan bancuhan tepung gandum. Spageti carbonara ni memang sedap lemak berkrim & tak pedas…anak-anak mesti suka! Tambahan sekarang ni musim lockdwon 3.0, anak-anak pula asyik ulang alik ke dapur je kerjanya….spagetti carbonara homemade boleh dijadikan menu pkp 3.0 @ menu lockdown 3.0 yang sentiasa evergreen =). Menu spaghetti ni memang mengenyangkan & resepi mudah!

Jom lihat bahan-bahan sos carbonara homemade
-mentega @ marjerin
-1 biji bawang holland (potong dadu)
-3 ulas bawang putih (potong dadu)
-1 cili merah (dihiris)
-cendawan shitake (dihiris)
-1 dada ayam (dihiris kecil)
-2 dada ayam
-2 cawan susu (susu segar @ susu tepung @ susu cair)
-2 sb tepung gandum + sedikit air
-2 cheese keping
-black pepper @ serbuk lada hidam
*optional- parmesan cheese

Tutorial cara masak sos carbonara homemade klik video bawah

Cara buat sos carbonara homemade
1.2 keping dada ayam dihiris dua bahagian kemudian lumurkan garam & black pepper
2.panaskan sedikit minyak & masak dada ayam kemudian ketepikan
3.panaskan mentega @ marjerin kemudian masukkan cendawan shitake
4.bila cendawan shitake dah layu bolehlah diangkat & ketepikan dahulu
5.panaskan butter & masukkan hirisan ayam
6.kemudian tumiskan bawang holland, bawang putih & cili merah hingga layu
7.masukkan susu
8.masukkan cendawan shitake
9.perasakan dengan garam bukit
10.masukkan bancuhan tepung gandum
11.masak hingga mendidih
12.masukkan cheese keping
13.masukkan serbuk black pepper
14.kacau sebati & boleh tutup api
15.waktu hidangkan sos carbonara bersama spageti, untuk lebih sedap boleh taburkan parmesan cheese ke atas sos….memang yumeh!

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
FB Page (klik like & follow)
FB Group (klik join group)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

 

Scroll To Top