aszulqa.com

NASI AYAM: Tips Nasi Ayam Lebih Sedap dan Lembut

Resepi nasi kegemaran ramai iaitu nasi ayam resipi. Ada banyak versi dan resepi nasi ayam dengan sedikit perbezaan bahan dan cara masak. Apa pun yang penting kita nak kan rasa nasi ayam yang sedap dan kena dengan selera kita sebab rasa sedap sesuatu makanan itu subjektif bergantung pada selera setiap individu. 

Kali ini kami akan kongsikan resepi nasi ayam simple dengan tips nasi ayam lebih sedap dan lembut.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

RESEPI RENDANG AYAM TRADISI TURUN TEMURUN

Rendang ayam dan orang Melayu memang tak dapat dipisahkan. Meskipun sekarang ini rendang ayam boleh dinikmati bila-bila masa sahaja tanpa mengenal musim, namun selalunya resipi rendang ayam ini selalu di cari-cari bila tiba musim perayaan terutamanya bila tiba hari raya puasa atau Aidilfitri.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)
 

Ada pelbagai resipi rendang ayam seperti rendang ayam minang, rendang ayam hijau, rendang ayam negeri sembilan dan semestinya kalian juga ada resepi rendang ayam daripada ibu kalian sendiri. Resepi rendang ayam yang akan kami kongsikan kali ini adalah rendang ayam tradisi resepi turun temurun keluarga. Read more

AYAM MASAK MERAH PALING SEDAP ala KENDURI KAHWIN [Ayam Berkuah Tanpa Santan]

Antara resepi ayam yang sentiasa diminati adalah ayam masak merah. Ayam masak merah sedap macam lauk kenduri kahwin pastinya dirindui ramai bila tiba musim cuti. Walaupun ayam masak merah boleh menjadi menu harian biasa sehari-hari tetapi setiap orang pastinya ada cara memasak dan bahan yang berbeza.

 

BAHAN-BAHAN
15 tangkai cili kering (kisar)
2 biji bawang merah besar (kisar)
5 ulas bawang putih (kisar)
1 inci halia (kisar)
1 batang serai (kisar)
3/4 ekor ayam
2 simpul daun pandan
4 sekawan
1 batang serai (diketuk)
gula melaka
air asam jawa
3 sb sos cili
3 sb sos tomato
1 bawang merah besar (hiri mayang) – jika ada bawang holland lebih bagus
air
garam

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

AYAM BEREMPAH SAMBAL by As Zulqa @ Resepi Ayam Berempah

Ayam berempah sangat sedap dimakan bersama nasi putih, nasi minyak mahupun nasi lemak. Bila digigit ayam goreng ni, rasanya penuh dengan rempah masakan melayu dan sangat sedap.

Untuk dapatkan ayam goreng berempah yang sedap, bahan perapan perlulah mencukupi dan masa perapan perlulah lama, seeloknya semalaman. Tapi jika masa tidak mencukupi ataupun dah tak sabar nak makan lauk bersama nasi, perap 1 jam ke 2 jam sudah mencukupi. Tips memasak ayam berempah sedap, bahan perapan perlulah banyak supaya banyak serdak boleh dihasilkan.

 

Biasanya kita buat ayam berempah sahaja kan, apa kata kali ni cuba ‘to the next level’ ayam berempah sambal olahan As Zulqa. Dengan rasa yang kaya dengan rempah, pedas dan manis anda wajib cuba sendiri resepi olahan As Zulqa ni untuk tahu kesedapannya. Untuk mengetahui cara masak ibu sambal @ sambal paste sila klik sini 

BAHAN-BAHAN
-1/4 ekor ayam
-1 sb serbuk kunyit
-2 sb serbuk kari
-2 sb tepung beras
-1 sb serbuk cili (dalam video tak letak)
-1-2 tangkai daun kari
-garam

BAHAN KISAR 
-2 biji bawang merah
-2 inci halia
-4 ulas bawang putih
-2 batang serai (boleh lebihkan buat 5 batang serai lebih sedap)
-1 sb jintan manis
-1 sb jintan putih
-1 sb biji ketumbar

 

AYAM PERCIK KELANTAN Original

Setiap kali pergi bazaar ramadan, salah satu makanan yang ‘bau’nya dah boleh dihidu dari jauh dengan asap yang berkepul-kepul dan membuatkan kita terliur nak membeli adalah ayam percik.

Ayam percik Kelantan original kuahnya berwarna putih atau dikenali ayam percik putih, keenakan rasa rempahnya dapat dirasai dengan sekali gigitan pada isi ayam. Tips memasak ayam percik kelantan dengan sedap ialah dengan memastikan bahan perapan betul-betul meresap masuk ke dalam isi ayam. Ada dua cara iaitu dengan memerapnya semalaman ataupun jika ingin cepat boleh masak kesemua bahan rempah bersama ayam sehingga separuh masak kemudian boleh terus dibakar. Tips memasak lain, sewaktu mual-mula membakar ayam perlu tuangkan kuah percik hingga menutupi ayam, bila kuah percik dah kering ulang tuang kuah lagi…ulang proses yang sama sehingga ayam betul-betul masak. Tips memasak untuk memekatkan kuah ayam percik ialah dengan memasukkan tepung beras ke dalam kuah dan dikacau sebati. Resepi ayam percik Kelantan asli seperti di bawah:

 

BAHAN KISAR 
-5 batang serai
-4 biji bawang merah
-9 ulas bawang putih
-3 inci halia

BAHAN-BAHAN
-3/4 ekor ayam
-1 cawan santan pekat
-3 cawan air
-1 asam keping
-1 sb gula
-1 sb cili kisar
-4 sb tepung beras
-garam

Ada yang tak biasa makan ayam percik dan bertanya….ayam percik makan dengan apa?
Sebenarnya ayam percik ni macam lauk ayam yang lain je, boleh dimakan bersama nasi putih. Tapi jika nak lebih sedap boleh dimakan bersama nasi kerabu ataupun nasi ulam.

AYAM BAWANG MAMAK-Resepi Ayam Masak Bawang

Biasanya kita makan ayam bawang kat kedai mamak ataupun kedai nasi kandar. Menu ayam masak bawang ni cukup popular di restoran-restoran nasi kandar Pulau Pinang, sebab itulah ianya juga dikenali sebagai ayam masak bawang Penang. Antara ayam bawang yang sering menjadi sebutan ialah ayam bawang pelita dan ayam bawang hameediyah

Aroma bawangnya yang harum dan menyelerakan serta kuahnya yang pekat memang sangat sesuai digandingkan dalam nasi kandar, bayangkan anda memasak sendiri ayam bawang ni di rumah…gandingkan pula nasi briyani ataupun nasi minyak memang marveles sangat! Ini antara lauk resepi viral mudah dan sedap untuk dihidang pada tetamu, mesti tetamu akan teringat-ingat air tangan anda bila balik ke rumah nanti. Kini anda boleh memasak sendiri ayam masak bawang simple menggunakan resepi ayam bawang nasi kandar di bawah ini kat rumah

BAHAN-BAHAN
-Ayam
-2 inci halia (dikisar)
-2-3 biji bawang merah (dikisar)
-5 ulas bawang putih (dikisar)
-3 biji bawang merah (dihiris mayang)
-serbuk kunyit (lumur pada ayam)
-serbuk kari (lumur pada ayam)
-6 sb sos cili
-2 sb garam masala
-2 sb serbuk kari
-garam

Ayam masak bawang mudah ini tidak menggunakan sos tiram dan juga sos tomato, tetapi boleh sahaja jika anda ingin memasukkan sekali kedua-dua sos ini ke dalam ramuan ayam masak bawang ala mamak ini. Kelainan ayam bawang ni terletak pada bawang goreng yang ditabur ke atas ayam berkuah yang telah dimasak, disebabkan itulah ia dinamakan ayam masak bawang.

AYAM MASAK LEMAK CILI API

AYAM MASAK LEMAK CILI API resepi berniaga nasi campur, sedap tak terkata…belum cuba belum tahu.

 

BAHAN-BAHAN Ayam Masak Lemak Cili Api
-1/2 ekor ayam (potong kecil)
-1 mangkuk santan
-3 biji kentang
-1 asam keping
-5 helai daun kunyit
-10-15 helai daun limau purut
-3 cili api merah untuk hiasan

BAHAN KISAR ayam masak lemak cili api
-1 biji bawang merah besar
-3 inci kunyit hidup
-4 cili api (anak-anak tak boleh makan pedas…kalau korang nak pedas masak lemak cili api negeri sembilan boleh buat 10-15 cili api, atau boleh je nak lebihkan…ikut tekak masing-masing)

CARA MASAK ayam masak lemak cili api
1.lumurkan ayam dengan serbuk kunyit dan garam
2.panaskan periuk, kemudian masukkan ayam dan masak seketika
3.seterusnya masukkan kesemua bahan kisar…kacau mesra
4.tambahkan air
5.masukkan potongan kentang
6.masukkan 1/2 santan
7.masukkan daun limau purut & daun kunyit yang dicarik-carik
8.masukkan asam keping
9.masukkan baki lagi 1/2 santan tadi…kacau sebati
10.masukkan lagi baki daun limau purut & daun kunyit
11.perasakan dengan garam
12.masak sekejap lagi sambil mengacau
13.dah siap!

Ayam Bakar @ Ayam Panggang ala Kenny Rogers

Ayam panggang berempah yang menggamit deria rasa kita pada ayam panggang ala kenny rogers yang digemari ramai.Bila dah siap ayam panggang ala kenny rogers, aromanya yang harum memang sangat menggoda selera sesiapa sahaja yang terbau. Juga bila dituang sos nya…mesti rasa tak sabar sangat dah nak makan. Jom kita tengok bahan-bahan & cara memasak ayam panggang ala kenny rogers.

 

 

BAHAN-BAHAN Ayam bakar @ panggang ala kenny rogers
-1/2 ekor ayam
-1 batang lobak merah
-4 biji kentang
-1 sb majerin (yang nak menu diet sihat tak perlu guna majerin)
-1-2 sb mixed herbs
-hirisan lemon

BAHAN KISAR
-1 biji bawang merah besar
-5 ulas bawang putih
-1 inci halia
-1 sb lada hitam
-3 sb gula perang
-1 st garam bukit

CARA BUAT Ayam bakar @ panggang ala kenny rogers
1.Kesemua bahan kisar dikisar bersama
2.Sediakan ayam bersama potongan kentang & lobak merah di dalam satu bekas
3.Tuangkan kesemua bahan kisar ke dalam bekas ayam
4.Kemudian masukkan majerin & mixed herbs
5.Perapkan sekurang-kurangnya 3 jam, nak lebih sedap perapkan semalaman
6.Lepas dah perap aym dll sedia untuk dibakar
7.Jika bakar oven suhu 180-210 (ikut oven masing-masing), bakar selama 1 jam

CARA BUAT SOS Ayam bakar @ panggang ala kenny rogers
1.Lebihan sos perapan dituang ke dalam periuk
2.Panaskan api & kacau sebati sos perapan tadi
3.Masukkan sedikit air
4.Untuk pekatkan kuah masukkan bancuhan tepung jagung (1 sb tepung jagung + air)
5.Untuk mencantikkan warna kuah masukkan sedikit kicap pekat lemak manis
6.Kacau sebati
7.Hidangkan sos bersama ayam panggang ala kenny rogers
8.Untuk lebih sedap, sediakan hirisan lemon
9.Bila nak makan, tuangkan sos ke atas ayam panggang kenny rogers & perahkan lemon

……………………………………………….

INGREDIENTS grilled chicken
-1/2 chicken
-1 carrot
-4 potatoes
-1 tablespoon margerine
-1-2 tbsp mixed herbs
-sliced lemon

BLENDED INGREDIENTS grilled chicken
-1 red onion
-5 cloves garlic
-1 inch ginger
-1 tbsp black pepper
-3 tbsp brown sugar
-1 tsp himalayan salt

NAK LEBIH BANYAK RESEPI VIRAL MUDAH DAN SEDAP?
KLIK LIKE & FOLLOW SINI

 

Resepi MEE KARI Simple dan Mudah

Resepi mee kari simple dan sedap dimakan sebagai minum petang ataupun bila-bila masa sahaja. Makan mee kari ni seronok, sebab mewah dengan bahan-bahan seperti telur rebus, kerang, ayam, tauhu goreng, sawi, tauge & kentang.

 

Walaupun mee kari simple tetapi ia mengenyangkan & sedap! Mee kari sedap dimakan bersama perahan limau nipis. Dah perah limau nipis, hirup pula kuah mee kari sedap ni panas-panas, perghhh! Kalau malas nak masak lauk untuk makan bersama nasi putih, masak je mee kari simple ni untuk hidangan seisi keluarga…dah settle satu masalah. Satu hidangan mee kari simple, pasti mengenyangkan & sedap dimakan.

BAHAN-BAHAN mee kari sedap
-segenggam kerang yang telah dikopek isinya
-tauhu goreng
-dada ayam (potong kecil)
-5 biji telur rebus
-beberapa biji limau nipis

BAHAN-BAHAN KISAR mee kari sedap
-1 biji bawang merah besar
-3 ulas bawang putih
-1 inci halia
-4 sb rempah kari ayam

BAHAN-BAHAN CELUR mee kari sedap
-2 peket mee
-1 ikat sawi
-tauge

AYAM TANDOORI Lembut & Juicy

Resepi Ayam Tandoori, ayam bakar dari koleksi resepi ayam…kini tiada lagi rahsia cara buat ayam tandoori macam kat kedai mamak atau restoran. Resepi ayam tandoori, cara masak tandoori di rumah ini sangat mengujakan jika korang cuba masak sendiri ayam bakar ni kat rumah.

Resepi ayam bakar tandoori ini juga boleh dijadikan menu diet sihat. Ini adalah antara resepi ayam dari menu diet sihat yang sedap & berbaloi untuk dimasak sendiri. Resepi ayam tandoori, ayam bakar ini tidak menggunakan kaedah goreng, hanya kaedah bakar ayam. Berbaloi untuk korang cuba cara buat ayam tandoori sendiri kat rumah sebab korang boleh makan ayam tandoori fresh yang lembut dan juicy. Tidak seperti di kebanyakan kedai mamak yang ayam bakar tandoorinya sudah tidak juicy & kering kerana sudah dipanaskan berkali-kali.

 

Ayam tandoori lembut & juicy ni terasa nikmatnya bila dimakan bersama dengan perahan lemon & hirisan bawang. Mungkin ada juga yang tertanya-tanya….ayam tandoori makan dengan apa?

Boleh sahaja dimakan dengan nasi putih, nasi briyani, nasi arab…apa sahaja nasi yang sesuai dengan selera anda. Kalau taknak makan dengan nasi, sedap dimakan bersama dengan roti naan macam kedai mamak tu.

 

BAHAN PERAPAN & KISAR
🦋15-17 ulas bawang putih
🦋3 inci halia
🦋1 sb garam masala
🦋1 sb cili kisar@ serbuk cili
🦋1 sb serbuk kunyit
🦋1 sb jintan manis
🦋1 sb lada hitam
🦋1 bekas yogurt asli (130g)
🦋1/2 bj lemon
🦋pewarna merah
🦋garam
🦋peha ayam

Cara buat ayam tandoori
🦋Blenderkan kesemua bahan kemudian perapkan dengan ayam semalaman
🦋Esoknya boleh bakar guna pemanggang, oven atau air fryer
🦋Hidang bersama hirisan lemon & bawang merah
🦋Nak makan nanti pandai-pandailah korang nak makan camane…makan saje pun sodap, makan ngan nasi putih, nasi briyani pun boleh atau kawankan ngan roti Nan macam kedai mamak pun terangkat jugak ni !! Eh, pandai koranglah…

https://youtu.be/6EQ4NP37pWw

Resepi Ayam Tandoori sedikit berbeza rempahnya bersama SOS PUDINA klik https://www.youtube.com/watch?v=8zi3z…

………………………………………………………………………

TANDOORI CHICKEN Marination INGREDIENTS
🦋15-17 cloves garlic
🦋3 inch ginger
🦋1 tbsp masala
🦋1 tbsp chili paste @ chili powder
🦋1 tbsp turmeric powder
🦋1 tbsp cumin seeds
🦋1 tbsp black pepper
🦋130g yogurt
🦋1/2 lemon
🦋red food coloring
🦋salt
🦋chicken thighs

HOW TO MAKE TANDOORI CHICKEN at home?
1.Blend all the ingredients then marinate with the chicken thighs overnight.
2.Grilled the chicken & its ready to be served!

 

 

Scroll To Top