aszulqa.com

resepi tomyam ayam tanpa perencah tomyam

Resepi tomyam ayam sedap tanpa perencah tomyam ini adalah perkongsianΒ NurulAin Alaui dan telah mendapat banyak share diΒ Resepi Viral Mudah dan Sedap.
Bahan-bahan:
Bawang besar 1biji (potong 4) *
Bawang putih 2 ulas (ketuk sekali je guna lesung) *
Serai (ketuk) *
Daun limau purut *
Tomato (potong dadu) *
Cili api (ketuk) *
Limau nipis
Ayam (potong kecil)
Sayur (carrot, cauliflower, kubis, cendawan)

Read more

resepi paprik campur yang lebih sedap dari paprik ayam

Antara menu kegemaran makan malam di kedai tom yam selain tomyam itu sendiri adalah paprik. Kebiasaannya ramai yang ‘order’ paprik ayam. Namun melihatkan sahaja foto paprik campur di atas hasil perkongsianΒ Zura Dzn pasti ramai yang terliur.

Read more

kerabu pucuk paku menu diet sihat

Wanita dan diet tidak dapat dipisahkan. Mesti ramai di antara kita yang sedang ber diet, cuba ber diet ataupun pernah ber diet atas banyak sebab. Faktor paling banyak orang ingin berdiet adalah untuk kurus, namun tidak kurang juga yang ber diet untuk sihat tubuh badan.

Read more

π‘πžπ¬πžπ©π’ π€π¬πšπ¦ 𝐏𝐞𝐝𝐚𝐬 𝐁𝐚𝐭𝐚𝐧𝐠 𝐊𝐞π₯𝐚𝐝𝐒 menu orang dulu-dulu yang membangkitkan selera

Menu orang dulu-dulu yang tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas selalunya membangkitkan selera bila dimakan bersama lauk pauk kampung yang lain. Asam pedas batang keladi salah satu resepi lauk kampung yang sangat menyelerakan dimakan bersama nasi putih, ulam-ulaman dll.

Read more

cara buat kulit karipap rangup

Salah satu kuih muih tradisional Melayu yang evergreen dan senang didapati di gerai-gerai kuih ialah kuih karipap. Kuih karipap sedap dipadankan dengan pelbagai jenis inti seperti inti kentang, ayam, daging ataupun sardin.

Read more

resepi waffle rangup dan lembut, sempurna kejadiannya!

Waffle rangup dan lembut semestinya sedap dan boleh buat kita teringat-ingat apabila membelinya di kedai. Anda hanya memerlukan acuan waffle untuk membuat sendiri waffle kat rumah. Cara buat waffle sebenarnya sangatlah mudah kerana kesemua bahan-bahan dibancuh sekali sehingga sebati sebelum di masak dia dalam acuannya.

Read more

bubur jagung resepi viral mudah dan sedap

Bubur jagung resepi viral mudah dan sedap pasti membangkitkan selera sebagai menu minum petang. Rasanya, ramai yang sudah pandai buat bubur jagung kerana cara masaknya yang mudah. Tetapi kami tetap akan kongsi resepi bubur jagung untuk yang baru nak belajar dengan cara yang paling mudah iaitu menggunakan jagung yang sudah direbus dan santan kotak.

Read more

manfaat dan khasiat rumput sambau ‘degil’

DEGIL-DEGIL PUN BANYAK MANFAATNYA TAU..demikianlah perkongsian daripada Kamal Fj tentang khasiat dan manfaat rumput sambau degil yang diperkatakan.
.
Assalamualaikum sahabat syurga, saya nak share salah satu jenis tumbuhan yang semua orang tak pandang pokok ni walau pun sebelah mata. Sebab apa?? Mungkin sebab dia adalah tumbuhan yang menyebabkan sahabat-sahabat semua rasa meluat dengan kedegilannya. Buang nanti akan tumbuh lagi, buang tumbuh lagi, kalau tumbuh lagi mesti dah buang.
.
Siapa pernah tengok pokok rumput ni? Tumbuh subur dimana sahaja tanah yang sahabat-sahabat semua selalu pijak. Saya perkenalkan, inilah Pokok Rumput Sambau, Rumput Degil, Rumput Liat, Rumput Kucing dan tah apa lagi nama orang panggil..
.
Tepi rumah, belakang rumah, dalam longkang, dalam pasu, tepi jalan, dalam garaj.. Pendek kata semua tempat dia ada. Tebas nanti tumbuh lagi, walaupun diracun, selang 2 minggu Insyaallah dia tumbuh balik.
.
Biarlah dia dengan caranya yg Allah SWT cipta malinkan untuk manfaat hambanya yang bernama manusia. Sebenarnya kita tak tahu khasiatnya sebeb itu kita meluat, rimas dan menyumpah bagai betul dak?
.
Bila dah tahu nanti boleh lah amal ya, bila dah tahu jugak nanti jangan la pi cari benih dan tanam pulak ya hehe.. Jom kita baca dan ambil tahu semua khasiatnya.
.
.
πŸ‘‰ AKAR direbus tiada sukatan, ikut selera masing2.
.
– Kecutkan perut dan usus, kalau rasa perut tak selesa dan sedikit besar kedepan tu boleh lah amal ya.
.
– Merawat cirit birit, tak kira lah salah makan atau memang rutin mingguan atau bulanan terkena cirit ni. Amal je Insyaallah..
.
– Bagus untuk turunkan suhu panas yang melampau, selalu demam panas pada kanak-kanak lah. Bagi je anak minum..
.
– Penyakit hati bengkak atau apa-apa sahaja masalah pasal hati, bagus untuk amal. Tapi bukan penyakit hati yang suka hantar saka santau kat orang tu ya. Yang tu mau bagi 3×2 atau parang terbang je. Baru dia ada akai..
.
– Ada orang selalu atau mudah keluar peluh, baru angkat tangan nak suap nasi dah berpeluh, sila amal dengan rela.. Insyaallah.
.
.
πŸ‘‰ DAUN..
.
– Pernah tengok kucing makan daun rumput, haaa ni la antara rumputnya. Dia makan sebab perutnya rasa tak selesa, mungkin keracunan atau sebagainya. Lepas dia makan, tak lama kemudian dia akan muntah makanan berserta daun rumput yang dia makan. Kita pun boleh cuba kalau keracunan, itu pun kalau sanggup la hehe.
.
– Segenggam daun dikisar dengan secawan air untuk dijadikan jus. Bagus untuk anak-anak yang kecacingan, sama ada cacing pita atau cacing ramu. Try la..
.
.
πŸ‘‰ Ni khasiat keseluruhan POKOK bila direbus, rebus akar, batang dan daun ya..
.
– Merawat sistem salurang kencing, menyah toksin yang melekat atau mengganggu saluran perkumuhan anda.
.
– Kalau ada masalah kencing tak puas, kejap-kejap masuk tandas, kejap-kejap raja air kencing terkeluar. Boleh amal untuk melawaskan kencing, Insyaallah dengan izinnya akan mujarab.
.
– Bagi yang ada masalah sakit sendi, tak kiralah sendi bahagian mana pun. Bengkak ke, merah-merah ke, boleh cuba amalkannya Insyaallah..
.
– Menurunkan suhu badan yang panas, selalunya bila demam suhu badan akan tinggi kan? Boleh amalkannya. Bukan panas baran yaaa.. Panas baran ni ubat dia pelempang hehe..
– Bagi yang ada masaalah angin pasang, boleh amalkan
air rebusan rumput ni. Tahu angin pasang?? Bukan air pasang tau.
.
– Yang makan tanpa fikir makanan tu bersih atau sudah rosak, sila stanby dengan segelar air rebusan rumput sambau ya.. Rasa memulas je perut tu terus minum. Kalau belum berkesan sila amal lagi sampai nampak kesannya..
.
– Deman kuning selalunya pada bayi yang baru lahir, jadikan air mandian atau titiskan kedalam mulut. Insyaallah..
.
– Penyakit hati bengkak atau apa-apa sahaja masalah mengenai hati, bagus untuk diamalkan.
.
– Bagi yang ada masalah gigi dan gusi berdarah, boleh amal air rebusan dengan cara berkumur atau meminumnya.. Insyaallah dengan berkat amalan akan sembuh.
.
Sekian perkongsian pasal Rumput Degil ni, seliat-liatnya pun ada manfaat pada manusia dan haiwan. Manusia ni kalau liat agak susah nak berubat melinkan.. Haa hampa tambah la sendiri hai..
.
Semoga ianya bermanfaat untuk kita semua hingga ke anak cucu, Aminn. WallahuaqlamΒ 
.
Kredit : Kamal Fj

rendang telur resepi viral mudah dan sedap

Adakah anda buntu tidak tahu untuk masak apa lagi dengan telur? Asyik-asyik masak telur dadar dan telur rebus pun bosan juga kan. Apakata cuba resipi telur yang sedikit ‘advance’ iaitu resipi rendang telur. Sedap dimakan bersama pulut kuning mahupun nasi putih. Resipi rendang telur ini adalah perkongsian daripadaΒ Siti Anah Saleh dan telah mendapat banyak share di Resepi Viral Mudah dan Sedap.

Read more

Scroll To Top