aszulqa.com

resepi ayam tumi serai…menu ayam simple dan ekspres

Resepi masakan ayam sentiasa dicari dan selalunya menjadi kegemaran seisi keluarga terutamanya anak-anak. Ada pelbagai resepi ayam, baik yang kompleks cara pembuatannya hinggalah resepi ayam yang mudah dan simple. Selalunya menu ayam simple lah yang dicari-cari bila tiba hari persekolahan dan hari bekerja. Al-maklumlah kesibukan bekerja dengan urusan anak-anak bersekolah lagi membuatkan ibu-ibu kesuntukan masa menyediakan pelbagai jenis lauk, jadi menu ayam simple sentiasa menjadi pilihan.

Resepi ayam tumis serai ini dikongsi oleh Noratiqah Nordin (fb) dan telah mendapat ribuan share di Resepi Viral Mudah dan Sedap.
.

Bahan-bahan
✨2 bawang merah
✨3 ulas bawang putih
✨2 serai
✨cili ikut kepedasan korang nak
✨sedikit air untuk berkuah sikit
✨garam
✨gula
✨3 sudu besar sos tiram (dalam gambar lupe letak, so edit la amik gambo dr google 🤣
*✨ayam 5 ketul, makan untuk 2 mulut je hehe
 ✨kunyit dan garam*

Cara-cara :
1.memula goreng ayam separuh masak, jangan garing sangat. Dah masak, letak ketepi.
2.minyak yang sama d goreng tapi kurangkan kuantiti untuk menumis.
3.masukkan bawang merah, bawang putih, cili dlm chopper tu. Tengah mood malas menumbuk hehe.
4.blend smpai hancur macam ika nak.
Terus tumis dengan minyak.
5.masukkan serai. Serai titik kn je.
*dah nampk masak bahan tumis tu. Masukkan sos tiram.*
6.masukkan air sedikit
7.masukkan ayam yang dah digoreng separuh masak.
8.gaul2. Masukkan garam dan gula skit je. Jgn byk. Kang manis mcm lolipop lak 🤣
9.Okay siap.

Kredit : Noratiqah Nordin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

two + 10 =

Scroll To Top