aszulqa.com

asam pedas batang keladi…menu orang dulu-dulu yang sihat lagi sedap!

Jiran anda ada bagi batang keladi tetapi anda tidak tahu nak masak apa dengan batang keladi?

Read more

kerabu pucuk paku, tauge, kerang…menu orang dulu-dulu & menu diet sihat!

Dengan hanya menggunakan bahan-bahan simple sahaja, kita sudah boleh adunkan menjadi menu sihat. Selain menjadi menu diet sihat, kerabu pucuk paku tauge dan kerang ini adalah antara menu orang dulu-dulu ataupun menu kampung yang tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas.

Read more

π‘πžπ¬πžπ©π’ π€π¬πšπ¦ 𝐏𝐞𝐝𝐚𝐬 𝐁𝐚𝐭𝐚𝐧𝐠 𝐊𝐞π₯𝐚𝐝𝐒 menu orang dulu-dulu yang membangkitkan selera

Menu orang dulu-dulu yang tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas selalunya membangkitkan selera bila dimakan bersama lauk pauk kampung yang lain. Asam pedas batang keladi salah satu resepi lauk kampung yang sangat menyelerakan dimakan bersama nasi putih, ulam-ulaman dll.

Read more

Masak Lemak Pisang Muda campur petai dan tempoyak…menu orang dulu-dulu sedap tak terkata!

Siapa yang tidak gemar dengan menu lauk pauk kampung untuk makan tengahari? Mendengar senarai panjang menu lauk pauk kampung pun sudah boleh membuatkan kecur air liur apatah lagi jika ianya menu orang dulu-dulu.

Read more

MASAK LEMAK PUCUK PAKU DAN BELIMBING BULUH

Masakan melayu kampung selalunya digemari masyarakat melayu kita, tidak kiralah sebagai menu makan tengah hari mahupun menu makan malam.Β Ada pelbagai jenis menu kampung ataupun masakan lauk pauk kampung yang boleh dicuba sebagai hidangan makan keluarga.Β 

Pucuk paku adalah salah satu sayur yang senang tumbuh melata dah boleh didapati di tepi-tepi jalan kampung pedalaman. Tetapi bila di bandar, seikat pucuk paku ini dijual dengan harga RM2 – RM3 seikat.

IKUTI UPDATE RESEPI TERKINI SECARA EKSKLUSIF
Youtube (klik subscribe)
Tik Tok: As Zulqa (klik follow)

Read more

Resepi Pajeri Nenas Mak Mertua: Macam Lauk Kenduri…Sedap!

Resepi Pajeri Nenas dari Mak Mertua yang macam lauk kenduri ni dah lama sis dapat, berbelas tahun yang lalu. Selalu sis pakai resepi ni je, tak pernah pakai resepi pajeri nenas yang lain sebab memang dah terbukti sedap & disukai sesiapa sahaja jika sis hidangkan menu kampung tradisi ni. Baru sekarang sis rasa terbuka hati nak share kat korang resepi pajeri nenas kenduri, jadi rugilah siapa yang tak ambil peluang untuk cuna resepi pajeri nanas ni.
Β 
Β 
Β Rasanya yang berempah, ada juga rasa kari tetapi ada manis semulajadi dari buah nenas memang sedap bila dimakan bersama nasi panas, jika digandingkan dengan ikan kering pun dah boleh bertambah nasi berpinggan-pinggan. Inikan pula jika dimakan bersama sambal belacan, ulam-ulaman & ikan goreng…ish, menaip ni pun dah rasa kecur air liur!
Β 
Resepi pajeri nenas tanpa udang kering ni memang sesuai untuk sesiapa sahaja yang alergik dengan udang kering terutamanya penghidap resdung, ada alergik gatal-gatal badan pun eloklah jangan dimakan udang kering. Tiada masalah pun tiada udang kering, sebab tetap boleh menjadi dengan sedapnya.
Β 
Β 
Masakan melayu kampung macamni selalunya susah dah nak dapat kat kedai makan, jarang-jarang sekali kita jumpa. Kalau lauk kenduri pun beruntunglah kalau dapat jumpa menu kampung tradisi macamni. Tambah-tambah musim pkp 2.0 ni tiada kenduri, lagilah kempunan nak merasa pajeri nenas bagi sesiapa yang suka sangat dengan masakan melayu kampung macamni. Jangan risau, masakan sedap tapi simple ni boleh di masak sendiri di rumah korang, just follow betul-betul resepi kat bawah ni & kalau nak lebih faham dan jelas tengok tutorial cara memasak pajeri nenas sini

Read more

Scroll To Top