aszulqa.com

LABA GARLIC @ Laba bawang putih…makanan mukbang viral china disangka petai rupanya bawang putih jeruk

Terpengaruh sungguh dengan mukbang viral China, nampak diorang makan benda kecil hijau rangup-rangup macam petai. Rupanya bawang putih jeruk. Begitulah sangkaan daripada AJ Idris yang kemudiannya berkongsi resepi laba bawang putih ini yang telah mendapat banyak share di Resepi Viral Mudah dan Sedap.

Nasib baik ada orang kongsikan nama benda hijau rangup macam petai tu, kalau tidak sampai sudah sis pun tak tahu nama makanan viral China yang selalu lalulalang kat newsfeed…..memang nampak rangup dan berselera mereka makan, pendek kata kalau takde ‘petai rangup’ tu macam tak lengkap pula makanan mereka. Haaaaa…..gitulah.

Menurut AJ Idris Bawang Putih Laba (atau dikenali sebagai Laba Suan) dibuat pada hari ke-8 (LaBa) dalam bulan ke-12 dalam Kalender Lunar Cina, yang dianggap sebagai hari paling sejuk di China Utara. Laba garlic selalu dihidangkan bersama daging atau makanan berminyak dan dikategorikan sebagai makanan tardisional Cina.

Khasiat Pemakanan :
Laba Garlic dipercayai dapat membantu memperbaiki sistem pencernaan, anti penuaan dan juga anti-kanser.
.
Bahan-bahan:
3 labu bawang putih dikupas kulit dan dibuang pangkalnya, dicuci bersih dan toskan.
1 cawan cuka beras (warna coklat atau putih). Saya gantikan dengan cuka makan biasa je ?
1 sudu besar gula batu

Cara buat laba bawang putih :
Masukkan bawang putih yang dikupas ke dalam balang. Masukkan gula batu dan tuang cuka hingga menutupi bawang. Tutup balang dan biarkan (pada suhu bilik) hingga bertukar menjadi warna hijau emerald terhasil (ambil masa lima hari atau lebih). Lagi lama lagi cantik hijaunya.

Siap daaa…
*Sekali dah buka, kena simpan dalam peti sejuk ya*
.
Kredit: AJ Idris

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three × five =

Scroll To Top