aszulqa.com

ayam goreng ala KFC rangup

Oh patutlah ayam goreng singgit akak laris lain macam semalam.. rupanya semalam KFC ada buat promo.. Agaknya dorang malas nak beratur.. dapat yg ala-ala kepci pun jadilahπŸ˜‚πŸ˜‚. Berikut ialah perkongsian daripada Murni Rahmat ini yang telah mendapat banyak share di Resepi Viral Mudah dan Sedap.

Alhamdulillah rezeki..oh kepci mohonlah selalu buat promo.. boleh akak tumpang tempiasnyaπŸ™ŠπŸ™Š

Ni akak masukkan resepi..so kita semua boleh buat sama-samaπŸ€—.Β Resepi ayam goreng seringgit untuk berniaga ala-ala ayam goreng kfc rangup.

Ni resepi saya.. Maaf kalau ada salah silap dan kekurangan ya✌

Bahan-bahan:
Ayam sekor potong 22-24
Bawang putih 5 ulas
Bawang besar saiz kecik (1)
Halia 1 inci
Lada hitam 1 sudu kecil
Lada putih 1 sudu kecil
Serbuk kari 1 sudu besar
Garam dan serbuk perasa adabi
Kisar semua bahan sampai halus
Perap pada ayam.

Resepi tepung salut;
1 cawan tepung bestari pedas
2 cawan tepung gandum (saya pakai jenama Ros sebab ayam akan lebih garing dan rangup)
1 sudu tepung ubi/ tepung beras

Cara-caranya:
1.perapkan ayam dengan bahan blender dan tambah sedikit tepung kering dalam 3 sudu.. perapkan..Sediakan 1 bekas untuk gaul ayam. Tuang sedikit tepung..
2.Masukkan ayam dalam 5-6 ketul
3.Sendukkan tepung salut ke atas ayam
4.Gaul tepung pada ayam (ramas sedikit)
5.Bila tepung dah salut elok, gorengkan ayam pada minyak yang sederhana panas.
*boleh salut 2x untuk kesan lebih rangup.
6.Goreng ayam dalam minyak yang banyak, ayam tenggelam ye (untuk jimat minyak boleh pakai periuk kecik)
7.Tutup periuk semasa goreng ayam dan buka penutup diminit terakhir sebelum ayam masak, cara ni akan buat ayam rangup diluar dan berjus didalam.
8.Hidangkan panas-panas..
9.MakannnπŸ˜‚πŸ™Š

Untuk lebih senang..boleh je pakai tepung bestari tanpa ada campuran tepung lain.. tapi sebab saya cuma meniaga ayam goreng seringgit.. saya kena kreatif untnk jimatkan kos (ayam mahal wehπŸ˜‚). Boleh jugak pakai tepung bestari tak pedas atau apa-apa tepung goreng yg lain.

Kredit : Murni Rahmat

Selain resepi ayam goreng rangup, anda juga boleh cuba resepi ayam madu di bawah..memang padu!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

11 − 3 =

Scroll To Top