aszulqa.com

Cara Merawat Jerawat Dengan Berkesan

Ramai yang sudah berputus asa kerana tidak tahu cara merawat jerawat dengan berkesan. Walaupun telah mencuba pelbagai produk, namun jerawat masih berleluasa malah ada yang semakin menjadi-jadi.

Tahukah anda terdapat 3 jenis ubat yang terbukti berkesan untuk rawatan jerawat iaitu:

1) Antibiotik

Antibiotik yang disyorkan untuk kegunaan luar pada kulit adalah clindamycindan eritromisin, atau diambil secara oral (tetracycline, etoprim-sulfamethoxazole). Pengambilan antibiotik dapat mengawal bakteria di permukaan kulit dan juga mengurangkan keradangan pada kulit. Antibiotik lebih efektif apabila digabungkan dengan benzoyl peroksida atau retinoid.

2) Benzoil perosida

Benzoyl peroksida, boleh didapati sebagai produk di kaunter (contohnya, Clearasil, Stridex) dan melalui preskripsi (sebagai contoh, Benoxyl, PanOxyl, Persagel), yang mana dapat mengawal pertumbuhan bakteria di permukaan kulit yang sering memburukkan jerawat. Namun demikian, terdapat kesan sampingan iaitu kerengsaan kulit boleh berlaku.

3) Retinoid

Rawatan retinoid isotretinoin oral (Absorica, Amnesteem, Claravis, Myorisan dan Zenatane) dikhususkan untuk mereka yang mengalami masalah jerawat teruk (nodular atau cystic). Isotretinoin dapat menyusutkan saiz kelenjar minyak. Jadi, tanpa kelenjar minyak yang aktif, jerawat aktif akan berkurang. Walaupun demikian, kulit kering, kolesterol tinggi dan trigliserida, dan kecacatan kelahiran adalah antara kesan sampingan yang bakal berlaku. Wanita yang mengandung tidak digalakkan mencuba rawatan ini.

Semoga cara-cara merawat jerawat dengan berkesan ini dapat membantu menyelesaikan masalah anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

20 − 5 =

Scroll To Top