aszulqa.com

7 kaedah memutihkan kulit secara selamat

Kebanyakan orang Melayu yang memiliki kulit sawo matang, amat mendambakan kulit yang putih bak pelakon k-pop Korea. Ramai yang mengambil langkah mudah membeli produk kecantikan dan kosmetik yang murah dan dapat memberi kesan putih serta merta tanpa memikirkan adakah bahan-bahan yang digunakan itu selamat atau merbahaya. Mereka ini obses ingin cantik tanpa mengendahkan kesan di kemudian hari.

Merkuri dan hydrokuinone adalah 2 bahan yang sering digunakan untuk memutihkan kulit secara serta merta. Disebabkan banyak kes yang berlaku akibat merkuri dan hydrokuinone, ramai yang trauma untuk membeli produk penjagaan kulit (skincare) yang diwar-warkan boleh memutihkan kulit.

Sebenarnya terdapat 7 kaedah selamat yang boleh digunakan dalam produk penjagaan kulit (skincare) untuk memutihkan kulit, atau dengan kata tepatnya mencerahkan kulit:

1. Merencatkan tindakan enzim tyrosinase

-Enzim tyrosinase adalah berfungsi untuk menghasilkan melanin pada kulit, yang mana menyebabkan kulit kita kurang putih atau tidak putih. Jadi dengan bahan aktif yang dapat membantutkan aktiviti enzim tyrosinase, maka kulit wajah akan bertambah cerah secara berperingkat-peringkat dan tidak mendadak.

2.Bahan yang bersifat antioksidan

-Pemilihan bahan dalam produk penjagaan kulit (skincare) yang bersifat antioksida dapat menghalang radikal bebas pada wajah. ini kerana, radikal bebas yang tidak terkawal boleh merosakkan kulit.

3. Pelindung UV

-Bahan yang bersifat anti-UVA/ UVB perlu dimasukkan ke dalam produk yang mana pemakainya terdedah kepada sinaran matahari.

4. Bahan pemudar melanin

-Bahan yang dapat memudarkan melanin juga dapat meng optimum kan lagi sesuatu produk pencerahan kulit.

5. ‘Peeling’/ Pengelupas yang bertujuan untuk membuang sel kulit mati

-‘Exfoliator’ atau bahan pengelupasan kulit yang lembut dapat mempercepatkan pembuangan sel kulit mati dan merangsang pertumbuhan sel kulit baru yang sihat. Disamping itu, pembuangan ‘whitehead’ dan ‘bleakhead’ amatlah penting untuk memastikan pori-pori kulit muka tidak tersumbat dan dapat menerima bahan efektif yang digunakan pada kulit muka secara berkesan.

6.Bahan yang menggalakkan penggantian sel yang baru

-Terdapat banyak bahan yang boleh digunakan bagi merangsang pertumbuhan sel baru. Pilihlah bahan yang selamat dan berkesan .

7. Amalan pemakanan yang tinggi kandungan antioksida

-Contohnya memakan makanan yang tinggi kandungan vit. C dan glutathione.

7 kaedah memutihkan kulit secara selamat ini, jika didapati pada produk penjagaan kulit (skincare) insyaAllah akan memberikan kesan yang mujarab dan selamat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × 5 =

Scroll To Top